Programmatiske kjøp

I MediaCom har vi en programmatisk spesialistavdeling, som leverer strategisk rådgivning og operasjonell utførelse av kampanjer. Programmatiske kjøp er en måte å automatisere og optimalisere digitale mediekjøp via et system. Det skal verdiøke annonsørens markedskommunikasjon ved i større grad å treffe riktig bruker, til rett tid og med riktig budskap. Vi hjelper kunder med å ta de rette valgene, både ved valg av verktøy, planlegging og optimalisering av kampanjer underveis. Vårt mål er å levere markedsledende og nyskapende løsninger, noe som gjør oss til en attraktiv partner.

Hvorfor programmatisk?

Programmatisk er en automatisert måte å kjøpe medieplasseringer på, der vi måler og optimaliserer kampanjer i sanntid, hvilket resulterer i økt effekt for annonsørene. Med tilgang på data og en mengde varelager, kan vi selv evaluere hvor mye vi er villig til å betale for ulike plasseringer i realtid og legge investeringene der de er mest effektive. Det gjør vi basert på flere faktorer, deriblant målgruppe, kontekst, tid, geografi og kvalitet. Dette gjøres på lik linje som man evaluerer andre mediekanaler som TV, radio eller utendørs, men kan nå gjøres i løpet av millisekunder.

Store fordeler

Fordelene er mange når det kommer til programmatiske kjøp, kontra tradisjonelle direktekjøp. Det gir mer kontroll for annonsøren enn ved direkte kjøp, fordi vi kan optimalisere kampanjene i real tid og flytte budsjetter dit det gir best effekt og med best avkastning på medieinvesteringene. Dette gir en bedre brukeropplevelse fordi vi unngår overeksponering, samt at det gir mulighet til å fortelle en historie gjennom sekvensielle annonser.

Programmatiske kjøp åpner også opp mulighetene for databerikelse og målretting. Gjennom bruk av data kan vi treffe dem som tidligere har vært involvert i annonsørens digitale aktiviteter, som for eksempel nettsidebesøk, eller ved å identifisere og målrette mot ulike målgrupper kan vi tilpasse annonsebudskapene for økt relevans. For mottager av annonsevisningene betyr det at de får flere relevante budskap, og færre som oppleves som irrelevante. Dette fører til økt kvalitet for mottager, og økt lønnsomhet for annonsør.

I tillegg til dette har vi et av Norges beste programmatiske team som har fått internasjonal anerkjennelse for jobben vi har gjort for våre annonsører. Spesielt innenfor kvalitet på varelager, innovasjon og brand safety.

Copilot

Vi er en av få i Norge som har investert og utviklet vår egen kunstige intelligens plattform (Copilot) – flertallet kjøper seg ofte inn på allerede eksisterende teknolog, men vi har investert flertalls millioner inn i å utvikle vår egen. Den benytter en kombinasjon av maskinlæring og algoritmer til å optimalisere mot annonsørens egendefinerte mål og dette gir oss mulighet til å garantere resultater i forkant av kampanjene. Copilot gjør det i tillegg mulig for oss å lage skreddersydde løsninger for våre annonserer.

mInsight

mInsight er vår egenutviklede DMP (Data Management Platform) og er kjernen i vår virksomhet. mInsight samler inn og bearbeider alle våre datakilder, som igjen gjør det mulig å treffe definerte målgrupper. Ut over å levere landets beste målgrupper, skreddersyr vi algoritmer som gjør det mulig å matche kontekst, brukere og nettopp ditt annonsebudskap på en effektiv måte. Ved bruk av flere ulike datakilder og segmenteringsmuligheter som geografi, demografi, adferd og interesse, skreddersyr vi målgrupper annonsørene våre ønsker å treffe. Gjennom nettopp mInsight kan annonsørens verdifulle førstepartsdata (fra eget nettsted, e-mail og apps) fusjoneres med data fra tredjepartsleverandører og skape unike, presise og effektive segmenter. Samtidig kan annonsøren være sikker på at forretningskritiske data hverken utnyttes av andre annonsører eller medier.

Rett teknologi for deg?

For å gjennomføre programmatiske kjøp, benytter vi ulike teknologiplattformer. Vi er plattformuavhengige og står fritt til å bruke de systemene og verktøyene som passer kunden og kampanjen best.

Samtidig er det utallige plattformer, system og begreper som kan få programmatiske kjøp til å virke i overkant komplisert. MediaCom har gjennom et sterkt internasjonalt kompetansemiljø, samt som uavhengig aktør mulighet til å hjelpe deg og bedriften din med å ta de rette systemvalgene. Vår internasjonale tilstedeværelse gjør også at vi har tilgang til det fremste innen systemer, og har mulighet til å finne de plattformene som passer dine behov best. Som en sterk global aktør har vi et tett samarbeid de største teknologileverandørene i markedet. På vårt team besitter vi kompetanse innenfor ledende annonseverktøy som Xander, Adform og Google, der vi med sistnevnte er Premier Partner. Det betyr at vi kan være først ute med både betatester og nye produkter. Våre tradere er sertifiserte i alle de største plattformene.

Din merkevare i et trygt miljø

Mediacom har strenge rutiner når det kommer til hvordan vi kjøper annonsevisninger programmatisk, hvor vi benytter inclusion list, exclusion list og handler gjennom private deals. Det er viktig å understreke at vi aldri kjøper programmatisk uten en inclusion list, og at dette er det viktigste leddet i sikringsprosessene våre, fordi det er en liste over godkjente domener som vi ønsker å handle på. Ved å benytte dette tillater vi bare kjøp på godkjente domener og blokkerer derved alle andre domener. Inclusion list oppdateres kontinuerlig og vi er konservative når vi setter sammen inclusion list og fjerner heller sider dersom vi ser at det kan være mulighet for at våre annonsører kan havne i en uheldig kontekst.

Vi har fokus på å kjøpe hos relevante og trygge publisister der vi kjenner godt til kvaliteten på det som leveres.

Markedets beste avtaler

Vi jobber tett med de største publisistene i Norge og internasjonalt for å sikre at våre annonsører har tilgang til premium plasseringer til konkurransedyktige priser. Egendefinerte avtaler blir fremforhandlet av GroupM, mediebyrånettverket MediaCom er en del av.

Transparens

Åpenhet og transparens er viktig for oss, derfor er vi naturligvis helt åpne om vår arbeidsprosess og betalingsmodell når det kommer til programmatiske kjøp.

Vil du vite mer om oss eller programmatiske annonsekjøp, ta kontakt!