TINE gratulerer med dagen

 

BAKGRUNN

TINE ønsker å være en naturlig del av nordmenns liv, både i hverdagen og ved spesielle anledninger. Mai er festmåneden fremfor noen, og derfor høysesong for bruk av TINE-produkter til kakebaking og andre gode matopplevelser.

TINE er innovative og oppfordrer til nytenkning, og er aktivt ute etter å teste nye kanaler. Noe de beviste ved å være en av de første annonsørene som testet Snapchat via VG sin Discover-satsning tidligere i år.

Så da vi i midten av april fikk nyss om at Snapchat skulle åpne for salg av sine annonseprodukter i Norge, midt i innspurten av kampanjeplanene for mai, fikk vi en idé.

TINE er selve symbolet på norsk landbruk, og landbruket er noe av det mest nasjonalromantiske vi har her til lands – så er det ikke da helt naturlig at TINE tar en aktiv del i nordmenns feiring av nasjonaldagen?

Strategien ble ganske enkelt å benytte kanalen til det den gjør best: å ta del i folks øyeblikk og historiefortellling. Snarere enn å pushe eget innhold i jungelen av inntrykk som nasjonaldagen er, ga vi Snapchattere et verktøy slik at de kunne inkludere TINE i sine 17. mai-snaps og fortelle vår felles historie.

Løsning

Vi utformet en serie med totalt fire filtre som folk kunne legge over sine egne bilder og videoer.

Utfordringen var å skape noe som ble oppfattet som visuelt attraktivt og relevant nok til at folk faktisk valgte å inkludere TINE.

For å oppnå dette tok vi flere valg, blant annet:

  • Filtrene fokuserte ikke på produkt, men representerte en nasjonalromantisk stemning og norsk natur som TINE kan være en naturlig avsender for.
  • Designet var i en naiv, vektorbasert illustrasjonsstil som kler mediet godt.
  • Til tross for at Snapchat er en ung kanal hvor kommersielle aktører ofte ønsker å fremstå ungdommelige og «kule» hadde vi troen på at vi på nasjonaldagen ville nå bredere ut med å ivareta det tradisjonelle.
  • Design og budskap ble basert på brukeratferd og byttet fem ganger i løpet av dagen for å øke frekvensen og opprettholde relevansen.

Resultater

Av det totale Snapchat-universet på i overkant av 2 millioner brukere nådde aktiviteten ut til 1 942 487 nordmenn, og disse ble eksponert for totalt 10 380 182 visninger.

Men det er ikke disse visningene TINE har betalt for. TINE har betalt for muligheten til å være den eneste bedriften med et filter med logoeksponering. Denne plasseringen ga 2,2 millioner swipes – altså det antallet ganger filtrene ble lagt over bilder tatt på nasjonaldagen.

TINEs filtre ble valgt hele 450 000 av de 2,2 millioner gangene de ble vurdert, noe som gir en engasjementsrate på utrolige 21 %.

Det betyr at hvert 5. bilde som ble tatt og vurdert verdig et filter på 17. mai ble prydet med TINEs logo. Det er et imponerende tall – og det er enda mer imponerende med tanke på at dette var i konkurranse med andre 17. mai-filtre som ikke var kommersielle, men som var laget av Snapchat-samfunnet. Og til tross for at TINE-filtrene var tydelig merket som «sponset».

Totalt oppnådde aktiviteten 12,5 millioner visninger fordelt på 1,9 millioner nordmenn, noe som utgjør 48 % av den norske befolkningen over 13 år.

De mottok snaps med TINE-filtre fra venner og familie i snitt 5,34 ganger i løpet av nasjonaldagen, og brukte gjennomsnittlig 13 sekunder på disse, noe Snapchat beskriver som «hugely impressive».

Aktiviteten aktiverte 260 000 nordmenn som inkluderte TINE i sin feiring av nasjonaldagen, og førte til at TINE var på Nordmenns netthinner i over 25 388 305 sekunder, eller 423 138 minutter, eller 7 052 timer. Eller sagt på en annen måte: 294 nasjonaldager med sammenhengende TINE-eksponering.