TINE + Snapchat = sant

BAKGRUNN

Mai er festmåneden fremfor noen, og høysesong for bruk av TINE-produkter til kakebaking og andre gode matopplevelser.

TINE hadde en stor Pavlova-kampanje fra slutten av april og frem til og med 17. mai. Som en forlengelse av dette så MediaCom en mulighet for TINE til å være synlig over hele Norge på 17. mai.

Strategien var å ta en aktiv del av det norske folks historiefortelling på nasjonaldagen. Dette ble gjort ved å tilby Snapchat-brukere et visuelt element de selv ønsket å tilføre bildene sine – med TINE som en diskré avsender.

  

Målsetting

TINE ønsker å være en naturlig del av nordmenns liv, både i hverdager og ved spesielle anledninger.

I samarbeid med MediaCom så TINE muligheten til å markere dette på selve nasjonaldagen, i en kanal hvor over halvparten av Norges befolkning er tilstede*.

*2 317 000 nordmenn er på Snapchat. Dette tilsvarer 56,2 % av befolkningen over 18 år.
Kilde: Ipsos’ tracker om sosiale medier Q1’17

Løsning

Vi utformet en serie med totalt fire filtre. Disse ble presentert på ulike tidspunkt gjennom dagen for å øke relevans og dermed også brukerfrekvens.

Filtrene fokuserte ikke på produkt, men representerte en nasjonalromantisk stemning og norsk natur som TINE kan være en naturlig avsender for.

Designet var i en naiv illustrativ stil som kler mediet godt.

Resultater

Filtrene genererte over 10 millioner visninger,
noe som gikk langt over Snapchats estimat på 4-6 millioner.

Aktiviteten hadde en CPM på 24,8 kr, noe som
var langt under kampanjens KPI på 60 kr.

Filtrene nådde over 1,8 millioner unike brukere!

Det betyr at 90 prosent av alle nordmenn som bruker Snapchat, så ett eller flere filtre.

Filtrene ble brukt nesten 450 000 ganger av over 260 000 unike brukere – alle de fire filtrene ble brukt gjennom dagen, noe som ifølge Snapchat er et stort kompliment til designet.

Det ble i snitt brukt 13 sekunder på filtrene. Det betyr at den gjennomsnittlige Snapchat-brukeren interagerte med TINE i over 13 sekunder, noe Snapchat beskriver som «hugely impressive».