Innsikt:
Målgruppen er vanskelig å nå i tradisjonelle kanaler, men 74 % av dem bruker YouTube opptil flere ganger daglig. De bruker YouTube for underholdning, og for å lære seg ting. De vil ha innhold som er troverdig og ekte – de gjennomskuer og mister interessen hvis det ikke er det.
De følger med på, og påvirkes av influencere i større grad enn andre, og profilene de virkelig digger følger de gjerne i flere kanaler.
Omtrent 50 % av målgruppen spiser et måltid mellom lunsj og middag – typisk når de kommer hjem fra skolen. Og de foretrekker mat som er rask å lage!
Vi så en mulighet for å påvirke målgruppen på YouTube, hvor de bruker mye tid, og vi kan klare å holde oppmerksomheten deres lengre enn i tradisjonelle kanaler. Hvis vi skal lykkes må vi treffe dem mellom lunsj og middag, når de trenger noe raskt og digg!
Strategi
Siden målgruppa trenger rask og digg mat mellom lunsj og middag, hadde vi lyst til å gi dem rask, digg og enkel underholdning.
Skulle vi lykkes i å få dem til å velge Norvegia oftere, og ha lyst til å lage toast oftere, måtte vi sikre 4 sentrale punkter:
- DIGG DIGG DIGG!
Inspirere ved å vise at dette er digg på alle mulige måter.
- RELEVANT
Tips som kan relateres til egen hverdag – på tidspunktet de trenger det – på plattformen de allerede er på.
- INTERESSANT
Det er folk de digger som gir dem tipsene
- TROVERDIG
Influencerne byr på seg selv, og er enkle å kjenne igjen slik du er vant til å se dem.
Løsning:
Derfor lanserte vi, i samarbeid med Splay One, ideen om å lage Såå digg as! En YouTube-serie der Mike møter folk som målgruppa bryr seg om for å lage toast sammen med dem.
Programleder Mike (@akam1k3) elsker mat, og ikke minst smeltet ost, som la til rette for at han kunne bli en troverdig ambassadør for Norvegia. Han er kjent som fotografen til Astrid S og Karpe, og med sin posisjon i musikkmiljøet hadde han den gatekredibiliteten som serien trengte.