Norges største kilde til kjøttfri inspirasjon – Hälsans Kök Norge på Facebook

Oppgave: Inspirere og motivere til å spise mer vegetarisk i hverdagen.

Når vi startet opp i mai 2015 visste vi ikke helt hvordan innholdet ville bli mottatt. Men det vi visste, var at interesse for vegetarkost vokste blant nordmenn. Vi ville gjøre Hälsans Köks Facebookside til en av de største kildene til kjøttfri inspirasjon i Norge! Så hva kunne vi gjøre?

Hva gjorde vi

Vi ønsket å være 2 ting for forbrukerne:

1) Facebooksiden skulle være en kilde til inspirasjon med kjøttfrie oppskrifter samt nyttige vegetariske-tips

2) Være en side som informerer om andre relevante ting som er knyttet til en vegetarisk hverdag. For å gjøre Facebooksiden til en tjeneste for alle som vil spise mer vegetarisk (og med det selge våre varer), har vi fyrt av flere skudd som har truffet midt i blinken.

1) Bruke matbloggere til å inspirere med spennende oppskrifter

2) Levere innholdet rett i Facebook. Disse fyrte vi av én etter én for å inspirere til å spise mer vegetarisk i hverdagen. Det startet med en eksplosjon av positive tilbakemeldinger, og som resultat har vi fått en gullrekke av Facebookposter med fantastiske resultater! Man kan nesten si at Facebooksiden til Hälsans Kök blitt til en liten kokebok, eller kall det oppskriftsdatabase om du vil. Med enkle, gode og raske kjøttfrie oppskrifter, samt mange gode tips. I tillegg er majoriteten av innholdet ikke merkerelatert for å sikre at innholdet har generell verdi for forbruker. Når vi da bruker merkeinnehold har dette høyere troverdighet!

1

Resultat
Arbeidet har bidratt til økt konsumentinteresse for Hälsans Kök i Norge. Selv om primærmålgruppen til Hälsans Kök er vegetarianere og veganere, har vi også lykkes med å engasjere en stor andel personer utenfor dette segmentet gjennom å inspirere med kjøttfritt innhold. Vi hadde 47 000 interaksjoner i 2015, noe som betyr at vi er bedre enn benchmarken FMCG Food Norway (statistikk over de mest populære norske matsidene på Facebook, f.eks Litago, Freia og Smash) som kun hadde 17 000 (totalt) interaksjoner i samme periode!

Dette er en god indikasjon på at forbrukerne liker og bli inspirert av innholdet. I 2015 hadde Hälsans Kök størst markedsandel i segmentet, og fortsetter å ta markedsandeler samtidig som de driver markedet. I tillegg er det under 100 000 personer med vegan-/vegetar baserte interesser på Facebook, og Hälsans Köks innhold hadde en reach på totalt 948 731 personer i 2015!

2