Lade-app til e-Golf skapte engasjement, kunnskap – og over 13000 bestilte prøvekjøringer. Lad app – vinn bil!

El-bil utgjør nå hele 13 % av det totale personbilsalget, og i Klimabarometeret til TNS svarer 21 % at de kan tenke seg el-bil. Konkurransen om dette markedet er knallhard mellom hele 8 av de etablerte bilmerkene i tillegg til Tesla. I dette markedet skulle Volkswagen lansere e-Golf – en 100 % Golf, bare elektrisk.

Problemstilling

Hovedutfordringen for lanseringen var at tidspunktet ble skjøvet stadig lenger frem i tid, og for hver måneds forsinkelse mistet Volkswagen potensielle kjøpere. Volkswagens undersøkelser viste også at kjennskapen til Volkswagen el-bil kun var 30 %, langt bak mange av konkurrentene. Volkswagen har ambisjon om å bli det mestselgende merket også på el-bil. Derfor trengte vi en lansering som nådde utover el-bil entusiastene, og skapte rask kjennskap og prøving av e-Golf for å unngå at el-bil kjøperne valgte merker som allerede fantes i markedet.

Målsettinger

Volkswagen skal bli markedsleder, også på el-bil.

  • Øke Volkswagens totalsalg og bidra til å nå salgsmålene for Golf og e-Golf
  • Salgsmål Golf: 10 000 biler
  • Salgsmål e-Golf: 3 000 biler

I en tid hvor bilkjøperne i stor grad orienterer seg på nett og ikke i butikk, ønsket vi å skape trafikk til forhandlerne og få mange til å prøve el-bil.

  • Mål for antall brukere av lade app: 15 000
  • Mål for antall prøvekjøringer fra kampanjen: 750
  • Kjennskap til at Volkswagen tilbyr el-bil: 50 % i løpet av året

Salgsmålene for Volkswagen er meget ambisiøse (Det ble solgt 7 366 Golf i 2013). e-Golf er en fullverdig Golf – bare elektrisk. Det er grunn til å tro at prøvekjøring av e-Golf også vil bidra til å styrke merkevarene Volkswagen og Golf, og ikke minst øke kjennskapen til at Volkswagen tilbyr el-bil.  Å skape mange leads og besøk hos forhandlere ble derfor hovedoppgaven til kampanjen.

Hvordan vi skapte en forskjell

Nyheten e-Golf har vært kjent lenge hos de mest bilinteresserte. For å gjøre e-Golf til en storselger trengte vi imidlertid noe som kunne engasjere, og skape kunnskap og prøving i en langt bredere målgruppe. Løsningen fra Try/Apt ble en enkel og genial app som utnytter at vi alle har lading av mobilen som en hyppig rutine.

Lad mobil – vinn bil!

Ved å laste ned mobilappen kunne brukerne samle poeng ved å lade, bestille prøvekjøring og dele på Facebook. Ved hver eneste lading fikk brukeren fakta og fordeler ved e-Golf som bygget kunnskap og forhåpentligvis interesse for bilen.

Navet i kommunikasjonen var mobilappen, men dette ville ikke fungert uten at vi raskt klarte å skape stort engasjement og lyst til å laste den ned. Gjennom konsentrert innsats på en lang rekke skjermer, på tidspunkter og steder hvor man også bruker mobilen klarte vi å gjøre det relevant, enkelt og viktig. Dette fikk snøballen til å rulle.

Resultater

Allerede etter en dag skjønte vi at dette engasjerte. Selv om vi de første to dagene kun brukte utendørs og egne medier nådde vi raskt 5000 nedlastinger. Med en gang vi gikk på med TV og på digitale medier eksploderte deltagelsen på appen, og besøk hos forhandler.

De siste tallene viser over 85 000 registrerte brukere, og 13 000! bestilte prøvekjøring. Forhandlerne måtte utvide åpningstidene og sette makstid per prøvekjøring. Volkswagen-forhandlerne har rekordbesøk og antall kontrakter per uke har økt med 23 % versus foregående måneder og 87 % versus samme periode i fjor.

Kjennskapen til at Volkswagen tilbyr el-bil økte med 8 % poeng på 1 uke!