Involverende innhold for HOFF Potetmel ga resultater

Med MediaCom-utviklet innhold og utvalgte bloggere snudde HOFF Potetmel en negativ salgsutvikling, og sikret hylleplassen mot private labels ved å engasjere svært ulike målgrupper på Facebook.

HOFF Potetmel Casevideo - 60 sek from MediaCom Norge on Vimeo.

Bakgrunn

HOFF Potetmel kom til MediaCom med to klare utfordringer – på den ene siden har de over flere år hatt fallende salgstall, samtidig ser de en klar utfordring knyttet til det stadig økende antallet egne merkevarer innenfor sin kategori.

Hvordan vi skapte en forskjell

Vanligvis ville slike markedsutfordringer bli møtt med separerte B2B og B2C-kampanjer. Men for HOFF, som hadde små budsjetter og manglende innhold som kunne brukes mot innkjøperne i dagligvarekjedene, så måtte vi tenke annerledes. Hvordan kunne de kombinere de to målsetningene med en felles mediestrategi, både øke salget og samtidig bevare hylleplass hos samtlige kjeder? Løsningen ble å la det ene berede grunnen for det andre.

I første rekke valgte vi å kommunisere spisset og effektivt mot forbruker: økt kunnskap om produktet og inspirasjon til bruk ville kunne påvirke etterspørsel av potetmel og dermed også øke salget. Resultatet av forbrukerkommunikasjonen, både sosialt engasjement og salgsvekst, kunne vi bruke som bevis ovenfor kjedene for at det kun er HOFF Potetmel som vil evne å drive dette salget. Fjerner du HOFF, fjerner du salgsdriveren.

Både MediaComs innholdsavdeling  og utvalgte bloggere skapte engasjerende og involverende innhold, som viser alle bruksområdene til det anvendelige produktet. Det var viktig å favne så bredt som mulig, ergo ble det laget innhold som favnet svært ulike målgrupper, fra unge til eldre, kakebakere til glutenallergikere. Alt innhold var designet for å trigge delinger på Facebook, som igjen økte omfanget av fortjent eksponering. Naturligvis sponset vi også opp innholdet for vår egen Facebook-side, men også på vegne av våre bloggere.

Resultater

Engasjementet var overveldende og resulterte i meget stor organisk spredning av godt innhold. Sammenlignet med vår FMCG-benchmark betalte vi 48% mindre pr engasjement, og hele 84% mindre for et klikk til nettsiden. Og enda mer gledelig – salget økte med 14,4% i perioden.

Det voldsomme engasjementet vi har opplevd rundt både Facebook og nettsiden potetmel.no, sammen med økt salg, har vært intet mindre enn et eventyr. Samtlige dagligvarekjeder har tatt initiativet til økt fokus på produktet svært positivt imot og ingen har signalisert endring i sortiment.