IKEA HAR SVART

En sterk merkevare som alltid er på jakt etter nye muligheter

IKEA har skyhøy kjennskap og er en av de sterkeste merkevarene i Norge. De hviler likevel ikke på laurbærene, og har et kontinuerlig ønske om å være aktuell og relevant i tida, reflektere nåtidens problemstillinger, og lage humor av det som er aktuelt i media på det gitte tidspunktet.

Dette bunner ikke ut i en konkret oppgave eller problemstilling, men rett og slett et ønske om at Norges befolkning skal engasjere seg i merkevaren IKEA, på en humoristisk og aktuell måte.

Det er flere eksempler på at dette har fungert godt for IKEA tidligere.

 


SKAM-feberen herjet i Norge

SKAM-feberen har herjet i Norge siden sesong 1 ble sluppet i 2015.

SKAM er et univers på p3.no hvor Insta-bilder, meldinger og videoklipp publiseres løpende. Disse videosnuttene klippes så sammen til episoder som publiseres på TV og nett samme dag. Størstedelen av seingen skjer på nett

Seersnittet i sesong tre ligger på 1,03 millioner: http://www.aftenposten.no/kultur/Skam-seertallene-synker-620980b.html?spid_rel=2

Snutter og hele episoder sees på nett, samtidig som brukerne følger med på http://skam.p3.no/ for å holde seg oppdatert på innlegg og meldinger mellom karakterene.

TORSDAG 24.NOVEMBER 11:57

Da IKEA ble nevnt av Jonas i episode 7 av sesong 3, åpnet det seg en mulighet for IKEA til å kommunisere med målgruppene på en ny og overraskende måte.

I ekte ”SKAM-ånd” la vi ut en bildepost på Facebook og Instagram, som svarte Jonas på hvordan produktene får sine navn.

Facebook og Instagram er mediekanaler hvor IKEA allerede har høy mediespending, men denne ideen viser hvordan IKEA, på en smart måte, tenker nytt i eksisterende mediekanaler. Samtidig tillater disse kanalene at vi kan agere svært raskt på hendelser i media, og det er gjerne kort vei fra idé til produksjon. I tillegg åpner disse kanalene opp for direkte tilbakemeldinger og engasjement fra målgruppene, som igjen ga IKEA høy organisk rekkevidde.

 

 

Hva oppnådde vi?

Det unike er ikke posten i seg selv, men hvordan IKEA bruker sosiale medier til å kommunisere og engasjere målgruppen sin. De skaper en unik dialog, og overrasker målgruppen sin med humor og glimt i øyet.

Posten fikk særdeles høyt engasjement på både Instagram og Facebook, og når det gjelder organisk rekkevidde, har det vært en av IKEA sine beste poster noensinne. Denne var over 4 ganger så høy som hva postene til IKEA normalt oppnår. Total rekkevidde endte på 313 152 personer, hvorav 252 894 var organisk. Dette er svært unikt på Facebook.

Responsen posten fikk var upåklagelig. 5 382 reaksjoner, 381 kommentarer og 120 delinger var de faktiske resultatene til slutt, som utgjør en høy engasjementsrate.

Mediebudsjettet var på kr. 8 297,-, som betyr at vi betalte kr. 0,03 per eksponerte person.  Svært kostnadseffektivt med andre ord.

Solgte IKEA mange flere Billy-hyller med denne posten? Tja, kanskje ikke, men ved å gjøre IKEA litt mer relevant, overraskende og morsom blant over 300.000 mennesker midt i en attraktiv målgruppe, skal vi ikke se bort fra det heller.