Fabialappen skapte prøvekjøringsrekord for Skoda

Når Skoda lanserer en kjempefin, men ganske vanlig, ny bil i et segment der det hagler med spennende nyvinninger og el-biler for tiden dominerer, stiller man i utgangspunktet med litt dårlige kort på hånden. Med en smart innsiktsbasert idè og et effektivt delingsløp ble likevel Skoda Fabia en kjempesuksess.

Fabialappen 60 sek from MediaCom Norge on Vimeo.

Skoda Fabia gjorde det stadig dårligere i småbilmarkedet, og selv med ny modell i februar 2015 hadde vi dessverre lite unikt å stille opp med mot konkurrenter med el- og hybridmotorer. Det internasjonale lanseringsmateriellet bidro heller ikke til å gi Fabia unikhet. Vi trengte noe annet som kunne gi oppmerksomhet, og lyst til å prøve.

Nye Skoda Fabia var bare nok en småbil. Samtidig var det en viktig modell for Skoda siden den er med på å gi bredde i produktsortimentet. Den kan være et alternativ som familiens nummer 2 bil, og hovedbil i yngre- og eldre husstander uten barn. Felles for alle disse tre målgruppene er at de definitivt heller vil prøve en el-bil. For Skoda er prøvekjøring kritisk viktig, og viktigere enn det er for e-Golf og Tesla, fordi Skoda gjerne overleverer på forventningene.

Men hvordan skulle vi få oppmerksomhet og prøvekjøringer?

I målgruppen fant vi innsikten vi trengte:

«Stadig færre tar førerkort, både fordi det er dyrt og fordi flere opplever at de ikke har behov for førerkort»

Småbiler egner seg for øvelseskjøring, og vi så derfor muligheten til å friste med førerkort til noen av dem som prøvekjørte Skoda Fabia i lanseringsperioden. Dette gav oss noe unikt å kommunisere. Som er relevant og interessant både for dem som ikke har Lappen, og for dem som har familie og venner uten Lappen. Dette stemte godt overens med viktige målgrupper for Skoda Fabia.

Slik ble kampanjen «Vinn Lappen Med Skoda Fabia» født.

Vi hadde et enkelt budskap som vi mente var relevant og interessant for målgruppene. Konkurranser hvor vinnersjansen synker med økende antall deltakere, risikerer imidlertid å få lite deling, så vi måtte finne en løsning på dette.

Medieideen ble derfor definert som «gi lyst til å dele». Vi ville nå målgruppen i medier hvor det var naturlig å dele både med den de hadde lyst å prøvekjøre bil sammen med, og andre de mente burde delta. Vi fokuserte derfor på Facebook, Youtube og bloggnettverk som gav oss rekkevidden og verktøyene for å oppnå målsetningen om å rekruttere mange prøvekjørere.

Vi skapte tidenes prøvekjøringsaktivitet for Skoda. 2157 prøvekjøringer ble bestilt og Skoda Fabia har tredoblet salget. Tilbakemeldingene fra forhandlerne var at aktiviteten gav svært relevante leads, og at de vil ha mer av denne typen aktiviteter.