Diplom-Is engasjerer med sjarmerende julekalender

Mange annonsører ønsker at deres produkter skal bli servert under julemiddagen eller ende opp som en pakke under juletreet. Det gjør at førjulstiden blir en sesong med høyt trykk og hvor svært mange konkurrerer om forbrukerens oppmerksomhet. Hva ble løsningen for Diplom-Is?

Publisert 20. desember 2016

Bakgrunn
Diplom-Is har på senhøsten 2016 hatt to store kampanjer, både for iskremserien WANTED og for toppingene Favoritter fra isbaren. De ønsket å avslutte året med en lettbent julekalender, som fremhevet alle Diplom-Is sine produktserier. Med relativt små budsjetter og kort produksjonstid, måtte MediaCom komme opp med en løsning som kunne engasjere, i en periode hvor forbrukeren ofte har mye på agendaen og lite med tid.

Hvordan løste vi det?
Selv i en hektisk førjulstid, har vi alltid tid til litt scrolling. Det gjelder enten vi er på bussen på vei til jobb, i kø i en butikk eller dersom vi tar oss litt ekstra god tid på toalettet. Hver og en av oss bruker gjennomsnittlig 1,6 sekunder på å scrolle forbi en post i Facebook-feeden. Når vi skulle lage 24 poster for Diplom-Is både til Facebook og Instagram, visste vi derfor godt at alle postene umiddelbart måtte skape nysgjerrighet i en bred målgruppe.

I jula er det mange som finner fram tegneserieheftene, kryssordboka eller skrur på julenøtter på TV-en. Gåter, rebuser og annen enkel hjernetrim er noe som ofte trigger interessen på tvers av aldersgrupper og andre demografiske faktorer.

Løsningen for Diplom-Is ble derfor en julekalender, hvor man hver dag får en ny julenøtt servert i feeden på Facebook og Instagram. Svaret på nøtten er alltid et ord relatert til et Diplom-Is produkt eller en iskremsmak, noe det blir hintet om i oppgaveteksten. Klarer man oppgaven, skriver man løsningsordet i kommentarfeltet og man er med i trekningen av en iskremboks i nettopp denne smaken eller med dette navnet.

Svar: (1: Sjokolade, 2: Mango, 5: Banansplitt, 11: Crème brûlée, 17: Lollipop, 19: Strand)

Vi i MediaCom har tidligere gjennomført mange konkurranser i sosiale medier, både for Diplom-Is og andre kunder. Erfaringsmessig visste vi at med mindre premiene er unike eller har stor verdi, vil den visuelle utformingen av oppgavene og selve konkurransen være helt avgjørende for å skape engasjement. Derfor måtte vi spille på Facebook og Instagram sine premisser, og ta spesielt hensyn til at forbrukeren vil se innholdet på mobil.

I alle 24 postene måtte vi derfor sørge for følgende:

1. Holde terskelen for deltagelse lav
Alle oppgavene har vi nøye vurdert og testet vanskelighetsgraden på. Det viktigste har vært å holde nivået akkurat lett nok til å få mange riktige svar i kommentarfeltet, men at deltagerne likevel får en følelse av at de er bittelitt smarte når de klarer den.

2. Tydelig kommunisere at dette er en oppgave
Den visuelle formen på oppgavene måtte umiddelbart være gjenkjennelig fra julenøtter på TV og typiske oppgaver bakerst i tegneseriehefter. Ved å la bildet være fra nissens perspektiv sittende ved en pult, kunne vi la selve oppgavene være hovedfokus, samtidig som bildet ga en god julefølelse. 

3. Gjøre oppgavene morsomme å løse
Vi har bevisst brukt emojier som visuelle elementer i oppgavene for å gi julenøttene et lekent og moderne utrykk. Alle er vant til å se emojier i feeden sin, men har kanskje ikke opplevd at de har blitt brukt på denne måten før.

Resultater
Etter at halvparten av postene hadde gått på Facebook og Instagram, hadde de 12 lukene samlet fått inn 63 553 kommentarer, reaksjoner og delinger. Diplom-Is har da gjennomsnittlig betalt 1,09 kr per engasjement, noe som er eksepsjonelt godt. Mange av postene har fått over 3000 svar og premien er én boks med iskrem til én heldig vinner. Dette tyder på at vi har klart å lage oppgaver som engasjerer dag etter dag. Ikke minst har vi klart å være «top of mind» i en sesong hvor iskrem ofte kommer i skyggen av julemat og gaveideer!

Følg Diplom-Is på Facebook og Instagram, for å løse flere julenøtter.