Bakgrunn
Diplom-Is har på senhøsten 2016 hatt to store kampanjer, både for iskremserien WANTED og for toppingene Favoritter fra isbaren. De ønsket å avslutte året med en lettbent julekalender, som fremhevet alle Diplom-Is sine produktserier. Med relativt små budsjetter og kort produksjonstid, måtte MediaCom komme opp med en løsning som kunne engasjere, i en periode hvor forbrukeren ofte har mye på agendaen og lite med tid.
Hvordan løste vi det?
Selv i en hektisk førjulstid, har vi alltid tid til litt scrolling. Det gjelder enten vi er på bussen på vei til jobb, i kø i en butikk eller dersom vi tar oss litt ekstra god tid på toalettet. Hver og en av oss bruker gjennomsnittlig 1,6 sekunder på å scrolle forbi en post i Facebook-feeden. Når vi skulle lage 24 poster for Diplom-Is både til Facebook og Instagram, visste vi derfor godt at alle postene umiddelbart måtte skape nysgjerrighet i en bred målgruppe.
I jula er det mange som finner fram tegneserieheftene, kryssordboka eller skrur på julenøtter på TV-en. Gåter, rebuser og annen enkel hjernetrim er noe som ofte trigger interessen på tvers av aldersgrupper og andre demografiske faktorer.
Løsningen for Diplom-Is ble derfor en julekalender, hvor man hver dag får en ny julenøtt servert i feeden på Facebook og Instagram. Svaret på nøtten er alltid et ord relatert til et Diplom-Is produkt eller en iskremsmak, noe det blir hintet om i oppgaveteksten. Klarer man oppgaven, skriver man løsningsordet i kommentarfeltet og man er med i trekningen av en iskremboks i nettopp denne smaken eller med dette navnet.