Hele rapporten, med mer utfyllende kommentarer og analyser finner du her
Rundens vinner – OPPMERKSOMHET: Telenor T-We (Lars Monsen kommer på besøk)
At bruk av kjendiser kan bidra til oppmerksomhet er ikke noe nytt. Når man i tillegg trekker kjendisen (Lars Monsen) inn i det etablerte universet med Arnfinn er det ikke så overraskende at Telenor T-We tar hjem oppmerksomhets-seieren for mars.
Rundens vinner – LIKING: Vipps (Lære å snakke Finsk)
Tenk om alt var like enkelt som å Vippse – som for eksempel å lære seg finsk. Eller å lære å nyse en kylling ut av nesa. I sitt nye konsept demonstrerer forskeren og prøvekaninen ut hvor enkelt det kunne vært å gjøre umulige ting dersom alt var like enkelt som å Vippse. Konseptet bør således by på nærmest uendelige muligheter for dramatisering, og med første film lyktes Vipps med å vise hvor enkelt det er å vinne i Reklamebørsen. Filmen leverer også SVÆRT effektivt på oppmerksomhet, men må likevel her se seg slått av både Telenor T-We og Telia.
Rundens vinner – EFFEKTIVITET: Telia (Lunsj)
Konseptet med den pragmatiske gutten og regissøren fortsetter å levere svært god og effektiv oppmerksomhet for Telia. Denne gangen ble det kanskje litt for «complicado» til å engasjere folk flest på en positiv måte og dermed ble det «mot normalt» en effektivitets-vinner med helt middels liking denne gangen.
Rundens vinner – SAMMENLAGT (APOS): Telenor T-We (Lars Monsen kommer på besøk)
Seier på oppmerksomhet og andreplass med minst mulig margin opp til Vipps på liking ga en suveren sammenlagtseier for Telenor T-We i denne runden.
Andre filmer som er verdt en ekstra kommentar:
- Lunar Bank (Will Power): Will Power vil lære oss å gjenvinne kontroll over pengelivet vårt gjennom «the power of Lunar». Om filmen får noen til å laste ned appen så vår vi håpe appen likes bedre enn filmen. Blant de mest mislikte filmene vi har målt i Reklamebørsen de eiste årene.
- DNB (Ringvirkninger): I filmen møter vi gründeren Berta som er lurt med på kino hvor hun hylles for bedriftens bidrag til lokalsamfunnet. Filmen er i toppsjiktet både på oppmerksomhet, effektivitet og liking, uten å hå helt til topps på noen av KPIene.