Telia gønnet seg til topps i oktober

Telia gønnet på med høyest trykk og både nådde og engasjerte flest på en positiv måte i oktober.

Publisert 30. november 2021

Forsvarets siste film plukket nylig med seg Sølvfisk for september og ble nå også liking-vinner i Reklamebørsen for oktober,
mens Karsten Warholm bidro til effektiv oppmerksomhet for Coop Extra.

Hele rapporten, med mer utfyllende kommentarer og analyser finner du her

Rundens vinner – OPPMERKSOMHET: Telia (5G Brand – Gønne på)
Telia gønnet på med klart høyest trykk av de testede filmene denne måneden og var også den filmen flest husket å ha sett enten på TV eller Online i oktober. Filmen huskes av flest på tvers av kjønn og alder, men nådde særlig godt ut blant menn og havner kun bak Telenor og Ronan Keating på oppmerksomhetstoppen blant menn for 2021.

Rundens vinner – LIKING: Forsvaret (Det ER et land)
Forsvaret har stått bak flere minnerike reklamefilmer. Med «Det ER et land» topper ikke bare Forsvaret Reklamebørsen for oktober, den scorer også klart sterkere enn både «Fantastiske ingenting» (2019) og «For alt vi har og alt vi er» (2015). Filmen tar også plass på liking-pallen for 2021 og splitter dermed (L)Ottos filmer som tar tapetsert pallen så langt i år.

Rundens vinner – EFFEKTIVITET: Coop Extra (Warholm)
Kjente personer i reklamen kan gi effektiv oppmerksomhet. Karsten Warholm har tidligere bidratt til effektiv oppmerksomhet for Infinitum, og denne gangen er det Coop Extra som drar nytte av Norges største friidretts-stjerne. Filmen likes også godt, særlig blant de over 50 år hvor filmen går helt til topps foran Forsvaret.

Rundens vinner – SAMMENLAGT (APOS): Telia (5G Brand – Gønne på)
Med høyest trykk, høyest oppmerksomhet (tredje best i forhold til trykk) og god liking (nr. 2) er det Telia som har klart å engasjere flest på en positiv måte denne gangen. Filmen scorer særlig godt blant unge menn, både på oppmerksomhet og liking.

Andre filmer som er verdt en ekstra kommentar:

  • Gilde (Eierskap): Omtrent samtidig som verden ble lammet av Covid lanserte Gilde sin reklamefilm om den argentinske bonden Santiago som leverte verdens beste kjøtt, men som ikke bidro til det norske fellesskapet. Timingen kunne ikke vært bedre, og filmen står igjen som den best likte Gilde-filmen i Reklamebørsen de siste 10 årene. Med filmen «Eierskap» fokuserer Gilde igjen på bøndenes betydning for samfunnet, og filmen leverer da også omtrent like høy liking som Santiago. Dessverre faller den noe igjennom på oppmerksomhet slik at den ikke når helt opp sammenlagt.
  • Kiwi (Stork og bleieavtale): Kiwi har forbedret sin bleieavtale, til glede for alle som har fått hjelp av storken det siste året. Med 60s format og høyt trykk har filmen oppnådd god oppmerksomhet og gjør seg ikke bort på liking, men med hele 5 filmer foran seg på liking-toppen for oktober blir det likevel ikke helt innertier denne gangen.

Håvard Ose

Håvard Ose, Head of Insight, MediaCom