Norsk Tipping preger Reklamebørsen for august

Norsk Tipping leverer dobbeltseier på liking samtidig som de inntar både topp og bunn på effektivitet i denne runden. Lotto-hunden Otto feirer ett år med å sette ny personlig rekord i liking og tar hjem en liking-seier av det mer suverene slaget. Mens Otto også topper på effektivitet viser Norsk Tippings «Gi drømmen en sjanse» at liking alene ikke er en garanti for effektiv oppmerksomhet.

Publisert 22. september 2021

Effektivitetsvinnerne OneCall og Lotto viser begge verdien av etablerte konsepter og kontinuitet, men Talkmores «Luksustrellen» viser at etablerte konsepter ikke gir noen vaksine mot skivebom.

Hele rapporten, med mer utfyllende kommentarer og analyser finner du her

Rundens vinner – OPPMERKSOMHET: OneCall (Velkommen, slektstreff)
OneCall var blant filmene med moderat trykk på TV i august, men lyktes likevel med å bli den filmen som flest husket å ha sett i denne runden. Noe av forklaringen kan ligge i at filmen ble fulgt opp med flere andre filmer som tok utgangspunkt i samme setting uten at de hadde så mye felles elementer at de er tatt inn i TRP-grunnlaget i Reklamebørsen. Uansett må filmen sies å ha levert svært god og ikke minst effektiv oppmerksomhet, og den vinner altså oppmerksomhetskåringen for august.

Rundens vinner – LIKING: Lotto (Otto, stakkars meg)
Med «Stakkars meg» setter Otto ny personlig rekord i liking, og tar hjem en liking-seier av det mer overlegne slaget. Otto begynner å bli en kjent og kjær figur for Norsk Tipping og Lotto. Gjennom det siste året har Otto figurert i Reklamebørsen hele 6 ganger, hvorav Nabo-filmen i april er den eneste som ikke har vunnet sin respektive runde. Om vi legger til at Norsk Tipping også vant Reklamebørsen for juni med Haaland-filmen, samt at det like godt ble dobbeltseier nå i august med «Gi drømmen en sjanse» på andreplass, så er det liten tvil om at Norsk Tipping har levert positivt engasjerende reklame den siste tiden.

Rundens vinner – EFFEKTIVITET: OneCall (Velkommen, slektstreff) og Lotto (Otto, stakkars meg)
Liking driver effektivitet, og L(Otto) tar også hjem seieren for effektiv oppmerksomhet i denne runden. Riktignok delt med OneCall. Begge filmene er videreføringer av etter hvert etablerte konsepter og kontinuitet har vært en viktig faktor for den sterke effektiviteten for begge.

Rundens vinner – SAMMENLAGT (APOS): Lotto (Otto, stakkars meg)
Med suveren liking og sterk og effektiv oppmerksomhet er ingen av konkurrentene engang i nærheten av Lotto når det gjelder å skape positivt engasjement i denne runden.

Andre filmer som er verdt en ekstra kommentar:

  • Bama (Le Banan): Filmen ble inkludert i denne runden til tross for at den så langt ikke har gått på TV (kun online). 21% oppmerksomhet blant personer 15+ er langt ifra noen rekord for Online Video, men hele 44% oppmerksomhet og 38% positiv liking i det yngste segmentet er SOLID for en 15s reklamefilm med en banan i hovedrollen.
  • Norsk Tipping (Gi drømmen en sjanse): Norsk Tippings film gikk med høyt trykk og leverte godt på liking. Likevel er det kun 35% som husker å ha sett reklamen, hvilket gjør filmen til et solid unntak fra regelen om at liking driver effektiv oppmerksomhet. Ettersom vi ikke graver dypere i det kreative i Reklamebørsen gir ikke undersøkelsen noe klart svar på hvorfor filmen ikke huskes, men det er grunn til å anta at filmen har en for passiv involveringsprofil samtidig som den nok ikke har stått nok ut / ikke har skilt seg nok fra en rekke andre filmer til at den har klart å nå helt opp i den stadig tøffere kampen om oppmerksomheten.
  • Talkmore (Luksustrellen): Talkmores middelalder-univers har levert varierende liking, og har totalt sett hatt en noe nedadgående trend. Med Luksustrellen stuper imidlertid liking til et nytt bunn-nivå samtidig som filmen provoserer langt mer enn tidligere filmer under dette konseptet. Skivebom.

Håvard Ose

Håvard Ose, Head of Insight, MediaCom