Felleskjøpet opprettholder unik liking-posisjon

Felleskjøpet fortsetter å levere filmer med høy liking. Liking-seier i april bidrar til at Felleskjøpet opprettholder posisjonen som den kommersielle aktøren med høyest liking-snitt i Reklamebørsens 15-årige historie.

Publisert 29. mai 2021

L(Otto) bytter ut liking-seier med oppmerksomhets-seier i denne runden og tar samtidig hjem sammenlagtseieren for andre måned på rad. Smash! provoserte mest, men engasjerte også positivt blant de yngste, mens Vipps Mobil går fra provokasjon til likegyldighet med sin nye film.

Hele rapporten, med mer utfyllende kommentarer og analyser finner du her >

Reklameborsen-2021-05

Rundens vinner – OPPMERKSOMHET: Norsk Tipping, Lotto (Nabo)
Etter fire liking-seiere på like mange forsøk tar Lotto hjem sin første oppmerksomhets-seier i denne runden. Med 62% oppmerksomhet er det også 8-10% flere som har lagt merke til denne filmen enn de neste Otto-filmene på listen (Chanel og Visning). Lotto må imidlertid se seg slått av Finn.no blant menn og blant de under 40 år, samt av Brelett blant de eldste.

Rundens vinner – LIKING: Felleskjøpet (Dominoeffekt)
Felleskjøpets filmer gjør det alltid godt i Reklamebørsen og denne gangen ble det seier foran (selveste) Lotto. Med 44% som liker filmen bedre enn andre reklamefilmer scorer filmen «kun» på snitt for de 6 filmene vi har målt for Felleskjøpet, men så er da også Felleskjøpet den kommersielle merkevaren (ikke ideelle organisasjoner etc.) med sterkest snitt-liking i Reklamebørsens historie (aktører med minst 2 testede filmer). Filmen vinner suverent på liking blant både menn og kvinner fra 30 år og oppover, men faller igjennom blant de yngste hvor den havner bak både Smash!, New Energy og Finn.no.

Rundens vinner – EFFEKTIVITET: Norsk Tipping, Lotto (Nabo)
I en runde med rekordhøy effektivitet er det Lotto som med et etablert konsept med høy liking leverer aller mest effektivt.

Rundens vinner – SAMMENLAGT (APOS): Norsk Tipping, Lotto (Nabo)
Selv om det ikke ble liking-seier denne gangen bidrar høy og effektiv oppmerksomhet sammen med god liking til at Lotto drar hjem sammenlagtseieren for andre måned på rad.

Andre filmer som er verdt en ekstra kommentar:

  • Smash! (japansk gameshow): Smash! har gjennom årene levert noen svært minneverdige filmer. Smash’s 3 siste filmer i Reklamebørsen har imidlertid blitt hhv. «mest mislikte film i 2017» (Appappapp m/sado-hanske), «3. mest mislikte film i 2019» (du skal høre mye) og nå «den mest mislikte filmen så langt i 2021». Filmen(e) ble da også tatt av etter en knapp uke etter negative reaksjoner på «stereotype og krenkende» asiatiske karakterer. Alt er imidlertid ikke helt svart. Filmen(e) rakk å levere effektiv oppmerksomhet, og den testede filmen ble faktisk rundens liking-vinner blant de under 30 år (!).
  • Vipps Mobil (Viktig melding): Da Vipps lanserte mobil i oktober 2020 gjorde de det med den nest minst likte og aller mest mislikte filmen i 2020. Trøsten var den gangen at filmen leverte forholdsvis effektiv oppmerksomhet. Med sin andre film leverer Vipps Mobil denne gangen noe bedre på liking (14% vs. 10% positive og 20% vs. 39% negative). Med lavere engasjement følger imidlertid også mindre effektiv oppmerksomhet og Vipps Mobils film leverer denne gangen klart minst effektivt av de testede filmene.

Håvard Ose

Håvard Ose, Head of Insight, MediaCom