Jula leverte mest julestemning i Reklamebørsen Julespesial

Extras sparende naboer leverte best på (kostnads)effektivitet, mens Jula leverte mest julestemning i MediaCom og Kampanjes Julespesial. Nissene sto naturligvis også i fokus. Coca-Cola lykkes godt med sin mer omstendelige vri på Coca-Cola nissen, mens TINEs nye nisse merker at det krever sin nisse å hoppe etter selveste Fjøsnissen.

Publisert 2. januar 2021

Mediacom-reklamebors-2020-12-julefilmer

Hele rapporten, med mer utfyllende kommentarer og analyser finner du her >> 

Rundens vinnere:

OPPMERKSOMHET: Coop Extra (Sparenaboer)
Extra sine sparende naboer sparer også i jula, og igjen leverer naboene høy og effektiv oppmerksomhet.
Da vi først ble introdusert for naboene i august klatret filmen helt til topps på oppmerksomhet, en plass den også holder for hele året samlet. Med godt under halvparten av medietrykket til August-filmen når ikke Extra like mange denne gangen, men om vi ser i forhold til trykk leverer filmen temmelig nøyaktig like effektivt.

LIKING: Coca-Cola (Brev til julenissen)
Coca-Cola gikk for en ny og mer omstendelig vri på Coca-Cola nissen i år. Oppmerksomheten er lavere enn for tidligere Coca-Cola julefilmer, men liking er til gjengjeld den høyeste vi har målt for Coca-Cola de siste 10 årene.
Coca-Cola vinner på liking blant kvinner, men må se seg slått av Posten blant menn. Coca-Cola vinner også klart blant de mellom 30 og 39 år, men må se seg slått blant 15-29 (av Posten), 40-49 (av Posten og Jula) og 50+ (av Coop Extra, TINE Melk, Posten og Jula).

EFFEKTIVITET: Coop Extra (Sparenaboer)
Som seg hør og bør sørger de sparende naboene for mest (kostnads)effektiv oppmerksomhet.

SAMMENLAGT (APOS): Jula (Pappa som lager actionfigur til sønnen sin)
Jula har levd opp til navnet og spredt mest god julestemning under førjulstida.
Jula er med for tredje gang i år og har vært blant de som har engasjert flest positivt hver gang.
Årets julefilm fra Jula er også et klart skritt frem fra fjorårets julefilm som noterte seg for julens høyeste andel negativ liking.

TINEs nye julefilm er også verdt en kommentar
TINE har byttet ut Fjøsnissen med en mer moderne, animert nisse som skal fungere bedre på tvers av flater. Å ta over etter Fjøsnissen krever definitivt sin nisse, for da Fjøsnissen ble lansert med 2 filmer julen 2017 inntok de henholdsvis førsteplass (lanseringen) og syvendeplass (månen er en ost) på liking-toppen for 2017 (130 filmer). Begge leverte samtidig høy og svært effektiv oppmerksomhet. Oppfølgeren med julebrunost i 2018 leverte igjen svært effektiv oppmerksomhet, men nådde «kun» en svært anstendig 15. plass på likingtoppen for 2018.

Den nye nissen leverer godkjent oppmerksomhet og treffer relativt bra blant 50+ hvor den er nummer 2 på liking. Alt i alt blir det likevel «middels» med midt på treet score både på oppmerksomhet, effektivitet og liking. Den største utfordringen er at hele 64% er indifferente til filmen, og som et resultat trenger filmen dobbelt så mange visninger for å bli husket. Den har da også (foreløpig) engasjert kun en 1/3 så mange som snittet for de tre testede Fjøsnissen-filmene fra 2017 og 2018.

 

Håvard Ose

Håvard Ose, Head of Insight, MediaCom