(L)Otto sjarmerte seg til topps igjen i Reklamebørsen for oktober

Norsk Tipping følger opp forrige rundes liking-vinner med en ny og enda bedre likt film om lottomillionærer sett fra hunden Ottos perspektiv.

Publisert 1. desember 2020

Hele rapporten, med mer utfyllende kommentarer og analyser finner du her >

Rundens vinnere:

OPPMERKSOMHET:
Telenor Mobil (Kjærlighetserklæringer) og KIMs (Ekstatiske smaksløker):
Både KIMs og Telenor Mobil nådde 59% oppmerksomhet.
Telenor Mobil leverte mest effektivt av disse, mens KIMs både hadde høyest trykk på TV.
Begge filmene engasjerte, men der Telenor var nest best likt var KIMs blant de mest mislikte.

LIKING:
Norsk Tipping, Lotto (Lottomillionærer med hund på visning):
Norsk Tipping vant forrige runde med lottomillionærer sett gjennom øynene til hunden Otto.
I denne oppfølgerfilmen sjarmerer en svært entusiastisk Otto enda mer, og med hele 47% positiv liking snakker vi igjen om den best likte filmen fra Norsk Tipping de siste 3 årene (nå av totalt 10 målte filmer). Filmen topper på tvers av kjønn og alder, men treffer aller mest blant de mellom 30 og 49 år. Filmen har gått med et svært moderat trykk, men med høy liking følger gjerne effektiv oppmerksomhet og tross lavest trykk i denne runden er filmen helt oppe på tredjeplass på oppmerksomhet.

EFFEKTIVITET:
Norsk Tipping, Lotto (Lottomillionærer med hund på visning):
Involvering og effektiv oppmerksomhet henger tett sammen.
Liking-vinneren Norsk Tippings topper suverent på effektivitet, etterfulgt av Telenor Mobil som også var nummer to på liking. Bak disse følger så Vipps Mobil med en film som i motsetning til topp to involverte mest med negativt fortegn.

SAMMENLAGT:
Norsk Tipping, Lotto (Lottomillionærer med hund på visning):
Tross svært moderat trykk er det Norsk Tipping som har nådd ut og engasjert flest på en positiv måte den siste måneden. Igjen etterfulgt av Telenor Mobil. Vipps Mobil har involvert aller færrest positivt, til tross for høy og effektiv oppmerksomhet.

Filmer som er verdt en ekstra kommentar:

  • Vipps Mobil var blant filmene som leverte mest effektiv oppmerksomhet i denne runden. Filmen havnet imidlertid helt sist på liking og deler sisteplassen på liking-listen for 2020 (88 filmer) med 10% som likte den bedre enn andre reklamefilmer. Samtidig oppnådde filmen hele 39% NEGATIV liking hvilket gjør filmen til årets mest mislikte film, foran Telias Terje Johnsen.
  • Telenor Mobil. I forrige runde prøvde Telia å overbevise folket om at de som utfordrer har vært med på å forandre verden. Mens Telias film ble møtt med skuldertrekk lykkes Telenor Mobil denne gangen langt bedre med sitt forsøk på å spille på nostalgi. Vinner på oppmerksomhet, og nr. 2 på både effektivitet og liking!
  • KIMs. I forrige runde endte Maaruds «potetgullporno» for Double Cut sist både på oppmerksomhet og liking. Denne gangen var det KIMs som tok den helt ut med hyper-entusiastiske smaksløker som sang KIMs, KIMs, KIMs til tonene av Beethoven. Ikke alle lar seg begeistre like mye som smaksløkene, men i motsetning til Maarud leverer KIMs solid oppmerksomhet. Og flere enn undertegnede tar seg nok i å nynne KIMs, KIMs, KIMs, KIMs, KIMs, KIMs, KIMs, KIMs, KIMs, KIMs, KIMs, KIMs, KIIIIIIMSs neste gang de skal ha potetgull.

Håvard Ose

Håvard Ose, Head of Insight, MediaCom