Kjendiser, bønder og en hund toppet siste runde med Reklamebørsen

Reklamebørsen for september bød på blant annet kjendiser, stolte bønder, potetgullporno, og lottomillionærer sett fra et hundeperspektiv.

Publisert 27. oktober 2020

Mediacom reklamebørs sept 2020

Relevant timing og kjente ansikter bidro til at miljø og resirkulering leverte mest effektiv oppmerksomhet i denne runden. At liking er viktig for oppmerksomhet ble ytterligere bekreftet av topp 4 filmer på effektivitet var de samme som topp 4 på liking.

Hele rapporten, med mer utfyllende kommentarer og analyser finner du her >

Noen av filmene som utmerket seg i denne runden

Rundens vinner – OPPMERKSOMHET: Jula (Gitar og sang på stranda):
Med 62% oppmerksomhet nådde Jula ut til klart flest, særlig på TV, på tvers av kjønn og alderssegmenter. Til tross for moderat liking (omtrent på snitt for Reklamebørsen) leverte Jula oppmerksomhet mer effektivt enn benchmark, hvilket trolig er et resultat av et stadig mer etablert konsept med et fengende lydbilde som denne gangen fikk ekstra fokus.

Rundens vinner – LIKING: Norsk Tipping (Lottomillionærer sett fra et hundeperspektiv):
Med 40% positiv liking er dette det best likte filmen fra Norsk Tipping de siste 3 årene (av totalt 9 målte filmer), men likevel et stykke bak de aller sterkeste Lotto-filmene i Reklamebørs-historien. Filmen treffer godt på tvers av segmenter, men appellerer noe mer til kvinner enn menn og mer til de under 40 år enn blant 40+. Med høy liking følger gjerne effektiv oppmerksomhet og denne filmen er ikke noe unntak. Moderat trykk gjør imidlertid at filmen foreløpig ikke her helt i oppmerksomhets-toppen.

Rundens vinner – EFFEKTIVITET: Infinitum (Karsten Warholm – Bare til låns)
To holdningskampanjer, begge med bruk av kjente fjes som ambassadører, leverte mest effektivt i denne runden. Infinitum pantefilmer med Karsten Warholm leverte aller best i forhold til trykk, mens Grønt Punkts resirkuleringsfilmer med Leo Ajkic leverte nesten like effektivt.

Rundens vinner – SAMMENLAGT: McDonald’s (Stolte bønder/leverandører av junkfood)
Med 2. plass både på oppmerksomhet og liking er det McDonald’s som blir rundens sammenlagtvinner foran Grønt Punkt (4. plass på både oppmerksomhet og liking). McDonald’s har også tidligere fokusert på norske råvarer i sine filmer, et budskap som nok resonnerer ekstra godt i 2020.

Andre filmer som er verdt en kommentar:

  • Telia lot Terje Johnsen hvile da de skulle kommunisere at to etablerte giganter sammen blir Norges største utfordrer i TV-markedet. Resultatet engasjerer ikke. Med 54% oppmerksomhet har filmen nådd forholdsvis bredt ut, men gitt både trykk og langformat er det lov å forvente enda noe mer. Den moderate oppmerksomheten skyldes nok at filmen ikke involverer eller engasjerer i tilstrekkelig grad. Hele 2 av 3 er indifferente til filmen, hvilket plasserer filmen blant de 10% minst involverende av totalt ca. 200 60s-format filmer vi har målt de siste 10 årene.
  • Maaruds «potetgullporno» for Double Cut traff relativt godt blant de yngste hvor den nådde 42% oppmerksomhet (rank 5) og 26% liking (rank 7). Den falt imidlertid igjennom blant 30+ og endte samlet sett på sisteplass både på oppmerksomhet og liking til tross for at merkevaren Maarud var den nest best likte av alle merkevarene i denne runden.
  • DNBs oppfølger i «hun Investerer» universet levde ikke opp til forgjengeren verken på oppmerksomhet eller liking. Om det er byttet fra Beyonce til Røyksopp og Robin, bruken av alvorlige kvinner i stedet for dansende mannfolk eller det noe mørkere visuelle uttrykket som er mest skyld i resultatene, men summen av endringene ble en film som havner i det nedre sjiktet i denne runden.

 

Håvard Ose

Håvard Ose, Head of Insight, MediaCom