Sannheten er at ja, LinkedIn er vesentlig dyrere enn de andre kanalene. Men mulighetene og treffsikkerheten innenfor B2B-segmentet er overlegent alle andre kanaler for øyeblikket. På LinkedIn har vi med et mindre volum av mennesker å gjøre, og det gjør det dyrere å nå dem. Enda dyrere blir det om du i tillegg ønsker å segmentere deg ned på spesifikke bransjer eller ansienniteter. Men verdien av trafikken man får inn vil typisk være høyere enn på eksempelvis Facebook i dette segmentet.
LinkedIn har de siste månedene lansert sin nye Campaign Manager som har til hensikt å gjøre det langt enklere å annonsere på plattformen. Dagens løsning er altså mer oversiktlig og i stor grad lik løsninger vi finner hos Facebook.
Vi har satt opp fem tips for deg som enten vurderer å starte annonsering på LinkedIn, eller som allerede gjør det og ikke oppnår ønskede resultater:
- People first – dette er selve kjernen i LinkedIns strategi.
- LinkedIn setter brukeren først og plattformen deres er utviklet deretter. De sier selv at brukerne deres oppgir at de først og fremst er på LinkedIn for å lære. Dette er viktig å ha i bakhodet når man skal legge en strategi for kanalen.
- Det organiske er også viktig – lag en intern delingskultur.
- LinkedIn’s algoritme ser på både det organiske og betalte engasjementet når annonser plasseres i brukerens feed. Sørg for at ansatte er med på å dele innhold. På denne måten får dere større rekkevidde, samtidig som dere hjelper det betalte.
- Riktig, tilpasset innhold er og blir alfa omega
- Vår erfaring er at redaksjonelt vinklet innhold ofte fungerer best, men man må selvfølgelig også vurdere målgruppenes konsum av innhold. Et godt tips er å teste flere annonser mot hverandre med forskjellige kreativer og innganger for å se hva som fungerer best.
- Sett opp Insight Tag
- Installer Insight Tag på nettsiden til bedriften din. Denne er GDPR-vennlig og gir deg god innsikt i karaktertrekkene ved målgruppen din. Disse målgruppene kan deretter brukes til blant annet retargeting og lookalikes.
- Legg egen strategi for LinkedIn – brukeratferden er annerledes her enn i andre sosiale kanaler
- I motsetning til for eksempel Facebook og Snapchat hvor brukerne i stor grad er innom daglig, ser vi i Ipsos’ Q1-rapport at kun 11 prosent av brukerne sjekker LinkedIn daglig, 32 prosent ukentlig og hele 54 prosent månedlig. Disse tallene sier oss at det tar lenger tid å bygge dekning på LinkedIn enn i andre kanaler. Det er derfor viktig å planlegge fremover, samt legge til rette for et lengre løp i forbindelse med større kampanjer.
For å oppsummere er LinkedIn en fantastisk kanal for deg som ønsker å treffe mer målrettet i business-segmentet, men det er viktig å legge en klar plan og strategi for hvordan du ønsker å nå målene dine. Dette er en kanal svært ulik de andre sosiale plattformene og det kreves derfor en annen tilnærming – men starter du med disse tipsene over er du allerede godt på vei!
Har du spørsmål om LinkedIn?
Ta kontakt med Social Media Manager i MediaCom, Ola Tangen på telefon 47 35 51 72 eller mail ola.tangen@mediacom.no