Umiddelbart ser man at det nye grensesnittet er mye mer visuelt. Designspråket er Material Design, som allerede er rullet ut i andre Google tjenester. Innsikt som man tidligere måtte dykke ned i ulike rapporter for å finne, løftes nå frem i et oversiktlig dashboard som presenteres med en gang man logger inn. Utfordringen med mer og mer data er jo tross alt å finne den verdifulle innsikten som kan bidra til å skape enda bedre resultater. Dette er noe av målet til Google – å hjelpe annonsører med å ta bedre beslutninger ved å presentere data på en enkel og grafisk måte. Som Jerry Dischler skriver: AdWords should be more about your business, and less about our product.
Det vi foreløpig savner i Alpha-versjonen er data og innsikt om målgrupper, løftet opp og frem på samme måte. Målgruppekjøp i søk, enten det er via data fra nettsiden, på tvers av andre mediekanaler eller CRM-data, blir viktigere og viktigere fordi vi ser det skaper bedre resultater for kundene våre. Derfor mener vi i MediaCom at dette bør vies mye større oppmerksomhet i nye AdWords. Forhåpentligvis inkorporerer Google dette når de lanserer den endelige versjonen!
Vil du vite mer, ta kontakt med leder for betalt søk i MediaCom, Christian Linnestad
christian.linnestad@mediacom.no
Mobil 970 82 507