Julehilsen fra Ståle Gjerset

Publisert 14. desember 2016

Nok et år ligger snart bak oss og det er tiden for oppsummeringer av året. De beste bøkene, de beste filmene, de beste musikkutgivelsene, de beste sjakktrekkene, og for egen del har vi rangert de beste reklamefilmene. Selv om året ikke helt er over, så skal det mye til for å vippe Statens Vegvesen ned fra førsteplassen av de over 100 reklamefilmene vi har testet i år. Filmen, som er laget av Kitchen Reklamebyrå, beviser nok en gang at man ikke må bruke humor, barn eller dyr for å bli lagt merke til og likt av det norske folk. Når det er sagt, viser topplisten at disse ingrediensene fortsatt virker.

Hvert år gjør også den anerkjente organisasjonen WARC sin rangering av de beste byråene og markedsføringsjobbene i verden. Tidlig i år sto jubelen i taket i Kongensgate 6 da vi ble rangert som nummer 21 i verden, best i Norden og det eneste norske mediebyrået på topp 100-listen. En fantastisk påskjønnelse for alle oss som jobber i MediaCom, og selv om det ikke deles ut premier for 21ste plasser, så smakte heder og ære like godt som gull denne gangen.

Gull ble det imidlertid i ANFO Effekt, der TINE vant Vekst-kategorien. I tillegg hentet Volkswagen hjem både sølv og bronse. Senere i år har det blitt mange priser på Volkswagen for deres Trailerassist-kampanje, både i reklamekonkurranser og media- og effektivitetskonkurranser.

Årets viktigste pris fikk vi imidlertid fra våre kjære kunder. Prisen som Årets Mediebyrå i klassen for store mediebyråer, gir inspirasjon til å jobbe enda hardere for å levere effektive kampanjer til dere.

Når vi skal se tilbake på 2016, er det like fullt andre saker enn disse som har opptatt mest av vår tid. 2016 ble året hvor vi ikke lenger bare snakket om hvor viktig data er, men gjorde noe med det. Stadig flere av de digitale kjøpene bruker data fra ulike kilder til å treffe mer presist og mer effektivt. Og i årene som kommer vil vi garantert få se mer bruk av data og nye kjøpsformer i andre kanaler også.

En konsekvens av de mange endringene og nye mulighetene, er større usikkerhet hos mange annonsører. Dette er en usikkerhet vi tar på alvor. Vi har vært, og er, opptatt av at våre kunder skal forstå det som skjer og hvilke muligheter som finnes. Til syvende og sist handler det om å øke effektiviteten av markedsføringen på både kort og lang sikt. Selv om vi nå får stadig flere verktøy tilgjengelig, må vi fortsatt huske at det er mennesker vi skal kommunisere med. Vi oppsummerer det med people first – better results.

Når dette skrives er det ti dager igjen til jul. Pass på at du klarer å nyte litt av førjulskosen selv om listen over ting du skal ha gjort er lang. Gled deg med familie og venner i julen, og husk at det snart kommer et nytt og ubrukt år med stadig flere muligheter til å lage god markedsføring sammen.

God jul og et riktig godt nytt år!

Hilsen Ståle Gjerset, administrerende direktør i MediaCom