Hva betyr Instagrams endringer for annonsører?

De siste ukene har Instagrams varslede endring skapt panikkartet stemning hos brukere verden over. Men er det noen grunn til å ha panikk? Og hva kan du gjøre for å snu endringene til din fordel?

Publisert 31. mars 2016

De siste ukene har Instagrams varslede endring skapt panikkartet stemning hos brukere verden over. Men er det noen grunn til å ha panikk? Og hva kan du gjøre for å snu endringene til din fordel?

Først og fremst; det er ingen grunn til panikk. Endringene som gjøres vil rulles sakte men sikkert ut. Dette er ganske likt som hvordan Facebook gjorde det da de innførte en algoritmestyrt nyhetsfeed for flere år siden. Ja, det betyr at ikke alle kommer til å se alt innholdet du publiserer, men dette er tilfellet allerede da ikke alle de som følger deg er pålogget akkurat når du deler noe.

Da Facebook endret måten de sorterte og viste innhold i feeden din for første gang var annonsering noe kun et fåtall av merkevarer på Facebook gjorde. De fleste hadde brukt ressursene på å få folk til å like siden sin. Å annonsere for å treffe målrettet med godt innhold var noe kun de klokeste markedsførerne bedrev. Heldigvis har vi lært mye siden den gang. Nå er vi vant med å dele opp målgruppen vår i ulike segmenter, og vi kan presist treffe akkurat når vi vil og med det innholdet vi tror vil påvirke dem.

Hvordan vi markedsførere tenker om Instagram vil måtte endres seg når rammebetingelsene endres, men følger du disse 3 tipsene er du godt skodd for å lykkes i det nye landskapet;

  • Det gode innholdet vil alltid favoriseres. Enten med større fortjent rekkevidde eller lavere kontaktpris. Husk at Instagram også er avhengig av at det produseres godt innhold for at brukerne skal bli.
  • Bruk interesse- og adferdsdata for å være målrettet. Store målgrupper basert på demografisk data er ikke alltid optimalt på en plattform som Instagram. Noen bruker Instagram for å finne matoppskrifter, noen ser på mote og klær, andre på ekstremsport og en million andre varianter. Å være relevant mot presise målgrupper vil være nøkkelen til å lykkes.
  • Husk å tenke innhold og kontaktpunkt sammen. Innhold som er godt egnet for en blogg, Facebook eller TV fungerer nødvendigvis ikke like godt på Instagram. Husk hvorfor brukerne er på Instagram og lag innhold som forbedrer den opplevelsen.

Jeg er glad for at Instagram lanserte annonsering før de endrer feeden til å ta hensyn til folks reaksjoner på innholdet heller enn hvilket klokkeslett det ble publisert.

I 2016 er det ikke merkelig at informasjonsstrømmer sorteres etter antatt relevans. Det er kanskje heller merkelig at de sorteres kronologisk. Dette er ikke en trussel, men en stor mulighet for å kunne nå presist ut med godt innhold på nok en interessant plattform.