Hvem vinner Gullfisken 2015?

Tiden er igjen inne for Gullfisken; kåringen av folkets reklamefilmfavoritter på selveste TV2. Seerne stemmer frem sin favoritt blant 12 nominerte filmer, som er håndplukket av en fagjury gjennom året. Og vi klarer selvsagt ikke å dy oss. Vi MÅ forsøke å predikere superfinalistene. Og selvsagt mene litt om hvem vi tror vil vinne til slutt. For det som er ren (kommersiell) underholdning for folket, er fagunderholdning for oss. Så vi lar det stå til. Litt for moro skyld, og litt for fagets skyld.

Publisert 5. februar 2016

Hvem vinner Gullfisken på lørdag?

En liten dose metodikk

Topplisten vår er basert på følgende metode: Vi gjetter selvsagt bitte litt, synser en smule der vi trenger det, men lar mesteparten av vurderingen basere seg resultater fra vår database; Reklamebørsen. Her har vi testresultatene fra over 1200 reklamefilmer gjennom snart 10 år. Et av parametrene er hvor godt folk liker filmene sammenliknet med annen TV-reklame og det bruker vi for alt det er verdt. Vi har dessverre ikke resultater for alle årets finalister, men nok til å sortere dette feltet rimelig bra. Og som alltid må vi ikke glemme at en sms-avstemming fra folket en lørdagskveld avviker både en og to smuler fra «skikkelig» statistisk håndverk.

Og en god dose hardt arbeid

La oss starte med å slå fast én ting: Dette er et særdeles tøft felt å konkurrere i. Samtlige filmer likes (målt eller sannsynlig) langt mer enn snittet av de 136 filmene vi har målt i år. Så her er nominasjon en liten seier i seg selv. Du kan jo bedømme selv og se filmene her.
Halvparten av de 12 nominerte skiller seg ut likevel ut, basert på vår metode. Dette er filmene som enten har de høyeste verdiene på målt (komparativ) liking, eller som ville fått det om vi hadde målt dem (vurderingen er basert på resultater fra tidligere målte filmer, som har tilsvarende type innhold, kreative grep og tone). Vår finaleliste består dermed av følgende filmer (alfabetisk rekkefølge):
Felleskjøpet -For en gjeng med bønder
IKEA –Du mamma
Kreftforeningen –Brudens mor
Norsk Tipping –Morraidol
NSB –Hjem til jul
NSB –Vift med halen

Medaljekandidatene

I praksis vil alle filmene på finalelisten vår kunne vinne Gullfisken, så utvelgelsen av medaljekandidatene har vært tøff. Men jobben er gjort og vi har valgt oss ut tre sterke, men veldig ulike filmer (alfabetisk):
Kreftforeningen –Brudens mor
Feltets emosjonelle slegge: En uhyre sterk film med en slutt som slår hardt i både mage og hjerterøtter. Et meget viktig budskap, som dessverre (fortsatt) angår altfor mange. Ideelle organisasjoner pleier historisk å høste ekstra mange stemmer på en lørdagskveld, så dette er en sterk kandidat. Filmen er ikke målt av oss, men ville fått høye resultater. Spørsmålet er om alvor vil trumfe de lystigere konkurrentene, som spiller på henholdsvis humor og sjarme.
Norsk Tipping –Morraidol
Feltets klassiske humorist: Dette er en film det er vanskelig å komme utenom. Filmen høstet årets suverent høyeste resultat på Reklamebørsen vår og er tro til et langvarig, kreativt konsept som har levert om og om igjen mot Lotto-nasjonen Norge. Pirker litt mer borti småligheten vår enn tidligere Lotto-filmer har gjort, men vi bane-pendlere kjenner oss GODT igjen (og skulle gjerne gjort det samme, hadde vi bare vunnet….). Oddsene for å vinne Gullfisken er heldigvis vesentlig bedre enn for å vinne i Lotto.
NSB –Vift med halen
Feltets sjarmtroll: Hunder leverer som regel, og bedende hundeøyne er umulig å motstå for de fleste. En film å bli godtrist av, med nydelig samspill mellom hund og eier. Selv om NSB også var nominert med en annen film som leverte gode resultater (Hjem til jul), så tror vi denne vil komme lenger i akkurat denne konkurransen, når drahjelpen fra julesesongen er borte. Og så DE øynene da…. (hos begge skuespillerne). Vi holder en knapp på denne.

Årets vinner av Gullfisken. Kanskje.

Da gjenstår bare en ting, dagens mest håpløse oppgave, å plukke ut hvem vi tror vil vinne dette feltet. Så får vi se hva folket selv mener på lørdag. Vi tror feltets vinner, Gullfisken 2015, går til:
Kreftforeningen –Brudens mor
Det er lørdag kveld. Familien samlet i sofakroken. Nært, kjært og viktig. Selv om lørdag også er Lotto-kveld, tror vi at emosjonell styrke og et viktig budskap, servert i helt riktig setting, vil levere varene. Og vår ideelle sjel håper det litt også. Men vi kan selvsagt ta feil. Vi snakker tross alt bare om reklame. Og til syvende og sist; folk er ikke alltid like lette å forstå seg på. Men det finner vi ut på lørdag. Lykke til -hvem enn du har som favoritt.

 

Skrevet av Jakob Shjerven Direktør for kontaktpunkter i MediaCom.

Jakob Schjerven