Facebook satser mobilt med canvas

Nye visuelle muligheter for merkevaren din.

Publisert 29. januar 2016

Det er ingen tvil om at folk for lengst har flyttet seg fra desktop til mobile enheter. Dette forandrer hvordan vi kommuniserer med hverandre, og oppdager nye ting. Merkevarer blir stadig utfordret til å møte disse endringene, og drive salg via mobil.

Nye distribusjonsformer

Generelt kommer mellom 80- 90 % av rekkevidden på annonser fra en mobil enhet. Derfor er det både nyttig og nødvendig at Facebook følger denne utviklingen, og kommer med tilpassede formater for mobil.

Facebook er godt på vei mot å bli en distribusjonsplattform for mye mer enn bare statusoppdateringer, bilder og korte videosnutter. I fjor lanserte Facebook karusellannonser med stor suksess. På denne måten fikk annonsørene vise flere produktbilder og linker i en og samme annonse, noe som førte til 30-50 % lavere kost per konvertering. Nå går Facebook enda noen skritt videre og lanserer både Canvas Ads (for annonser) og Instant Articles (for avis- og magasinartikler).

Tenk mobil først!

Færre og færre klikker på vanlige bannerannonser. Derfor utvikles stadig nye annonseformater for å imøtekomme nye kommunikasjonsformer og behov. Fremover vil vi nok se mer av vertikale reklamefilmer der filmskaperne har tenkt «mobile first», og mer mobilvennlige annonseformater, som skal inspirere og fascinere mottakerne på nye måter.

Det vil bli viktig for markedsførere å flytte eget innhold til ulike digitale plattformer, for eksempel i digitale bilag, Native Ads eller canvas på Facebook. Jo lettere det er for forbrukeren å bla i produkter og kjøpe disse, jo større sjanse er det for at de faktisk gjør det. Når folk klikker på produkter i vanlige annonser i nyhetsfeeden på Facebook, tar det ofte en stund før de kommer inn på nettsiden fordi disse ikke er mobiloptimalisert. Det øker sjansen for at folk vil droppe ut, og ikke gjennomfører kjøpet.

Hvorfor bruke canvas?

Et canvas, eller Canvas Ads, er en mobiloptimert fullskjermsopplevelse etter et klikk. Canvas Ads er et fleksibelt format, som både er raskt og brukervennlig, og passer til ulike formål og målsetninger. Ikke minst er Canvas Ads et veldig visuelt format, der markedsførere kan bruke både bilder, videoer, call-to-action, bildekarusell, panorama og zoom-funksjon i en og samme canvas.
Selv om nye formater gir spennende nye muligheter, bør annonsører også vurdere nøye hvor mye innhold de skal «gi fra seg» på Facebook, eller hvor mye som skal være unikt på egen nettside.

Vi tester Canvas Ads

Så langt er det kun kjente internasjonale merkevarer, som Burberry, Target og Michael Kors, som har testet Canvas Ads. Nå har også vi i MediaCom begynt å få teste formatet for flere av våre kunder, og utrullingen for alle vil skje gradvis de kommende ukene. Vi mener at denne typen annonseformat vil føre til en økning i tid man bruker på selve annonsen. I tillegg kan du fortelle flere historier samtidig, og på den måten drive mer salg.

Hva er Instant Articles?

Så hva er forskjellen på Instant Articles og Canvas Ads? Instant Articles er artikler som er publisert direkte på Facebook. Det skal gå langt kjappere for brukerne å lese nyheter på denne måten. En vanlig nyhetslenke kan ta opptil åtte sekunder å åpne, men med Instant Articles går det ti ganger raskere. Det er ikke bare Facebook som lanserer slike publiseringstjenester. Både Apple News, Google Accelerated Mobile Pages og SnapChat Discover ønsker at mediene skal publisere innhold direkte på deres sider fremfor merkevarens egne nettsider.