Denne TV-reklamen likte vi best i 2015

Lotto-filmer er ikke som andre reklamefilmer.

Publisert 29. januar 2016

MediaCom har i snart 10 år målt de største profilfilmene som er vist på TV og samlet funnene i Reklamebørsen. I testene får folk blant annet fortelle hvilke reklamefilmer de liker bedre eller dårligere enn annen TV-reklame. Og nå er resultatene for 2015 klare.

Folkets dom

Ifølge Reklamebørsen for 2015 så var det spesielt én reklamefilm, som folk hadde fått med seg med et smil om munnen. Norsk Tippings reklamefilm «Morraidol» er laget i regi av reklamebyrået TRY. Den handler om at en Lotto-millionær på t-banen velger ut hvilke medpassasjerer han vil ta med og ikke ta med til Bahamas. Denne reklamen gikk rett hjem hos folk foran TV-skjermen hjemme i stua.

Velkjent konsept

Denne filmen er en del av konseptet «Lotto-millionærer er ikke som andre millionærer», og hele 73% av respondentene syntes denne filmen var bedre enn annen TV-reklame (komparativ liking). Dette er et av de mest etablerte og langsiktige merkevarekonseptene, som er kjørt i Norge. Og disse filmene blir tydeligvis høyt elsket, gang på gang.
I tillegg til å trone øverst på Reklamebørsen for 2015, er reklamefilmen også kåret til sølvfisken i august, og er dermed med i kampen om å vinne Gullfisken, 6.februar.

Andreplass til «Hund er hund»

Andreplass på mest likte-listen er Jarlsberg-reklamen «Hund er hund», også den filmen er laget av TRY. Forsvarets «For alt vi har» kapret tredjeplassen, etterfulgt av VGs reklamefilm «Takk for 70 utrolige år».

Se hele topplisten for Reklamebørsen 2015

Dette er folkets favoritter blant reklamefilmene i 2015. Komparativ liking er vist i prosent.
PS: Den grå linjen viser et snitt for alle 124 reklamefilmene som er testet i 2015.