Instagram – en mulighet for din merkevare

Etter lang tids spekulasjon om hvorvidt – og når – Instagram åpner for annonsering, er det bekreftet at det rulles ut i det norske markedet 30. september

Publisert 14. september 2015

Instagram er Norges tredje største sosiale nettverk med nesten 1,4 millioner brukere (Ipsos MMI 2015) og mange merkevarer har fått et godt fotfeste på plattformen i løpet av de siste 3-4 årene gjennom godt organisk arbeid. Hittil har det vært tid- og ressurskrevende å bygge en følgerbase, oppnå rekkevidde på innholdet sitt samt koble Instagram mot sine egne medier. Annonsering endrer alt dette og gir nye muligheter.

Tradisjonelt har Instagram vært et litt «isolert» sted egnet for visuell inspirasjon gjennom bilde og video, og spesielt mulighetene for merkevarer til å linke eksternt, til sitt eget nettsted for eksempel, har vært begrenset. Med alle de ulike annonseringsmulighetene som blir tilgjengelig (for øvrig i samme verktøy man kjøper Facebook-annonser, Power Editor) gjøres plattformen enda mer interessant, selvfølgelig for de som allerede er der, men også for merkevarer hvor visuell inspirasjon som sådan ikke nødvendigvis er det viktigste.
Det betyr at vi sannsynligvis får se en større eller mindre dreining i type innhold merkevarer deler på plattformen – og i type merkevarer som satser på plattformen fremover.

En av de store endringene er at det vil komme dedikerte trafikk-formater som gjør at man kan linke innholdet dit man vil eksternt, og bestemme call-to-action selv («Kjøp nå», «Bestill her», «Lær mer»).Det vil også komme et eget app-install-format hvis man vil generere nedlastning av applikasjoner. Dette åpner opp for Instagram som en renere, og mer taktisk, trafikk- og konverteringsdriver. Karusellformatet som kommer vil egne seg bra for å vise bredden av produkter i en kampanje, og vil være etterlengtet for å kunne synliggjøre og inspirere med mer enn et enkelt bilde av gangen.
En stor nyhet er også at merkevarer nå kan dele videoinnhold på opptil 30 sekunder (15 sekunder gjelder fortsatt for privatpersoner) noe som tillater en mer avansert historiefortelling også her, for eksempel how-to-videoer.

Karusellpost

Eksempel på karusellpost

Det er liten tvil om at mange kommer til å kaste seg på annonseringsbølgen på Instagram – i alle fall til å begynne med. Det som på sikt kommer til å avgjøre hvor stor andel Instagram får av de digitale budsjettene – sammen med effekt selvfølgelig – er hvilke type data annonsører får tilgang til og dernest hvilke målrettingsmuligheter som tilgjengeliggjøres. Slik det ser ut i dag vil det likne mye på mulighetene man har for Facebook.
Noe av det som har gitt Facebook (som eier Instagram) den posisjonen de har i dag som annonsekanal er nettopp data og målrettingsmuligheter – som også er blant de tydeligste faktorene som driver dagens digitalmarkedsføring som helhet.

Vi har allerede mange nyttige tips & triks om Instagram-annonsering, så kontakt din digitale rådgiver for en diskusjon om dette kan være noe for merkevaren din.

Les også denne saken om hvordan du burde tilnærme deg Facebook-annonsering:
http://bit.ly/1UODhWB.

Mads

Skrevet av Mads Karlsen, Digital Manager i MediaCom

For spørsmål eller andre henvendelser: 909 79 978 eller mads.karlsen@mediacom.no