TV året 2015 så langt

Hittil har ikke det kommersielle TV markedet vært preget av feststemning.

Publisert 3. september 2015

NRK startet året knallsterkt og tok andeler fra alle. I alle målgrupper, gjennom hele døgnet og alle ukedager. Seertallene gikk følgelig ned for de kommersielle kanalene. Særlig TV2 og Discovery kom bakpå og har slitt med å levere det annonsørene har bestilt.
Verst gikk det ut over Discovery som selger målgrupper. Det blir sårbart når sammensetningen av varelageret endres raskt og uventet.

Det er dog viktig å merke seg at de totale seerminuttene er stabile. Den totale seingen har ikke gått ned, men det har vært et skifte mellom kanalene.

Det er altså ikke tilfelle at seerne er borte fra lineær tv.

Mange stiller også spørsmål om de unge seerne er helt borte. Seerminuttene i de yngre målgruppene går ganske riktig relativt mye tilbake. Det oppløftene er at de er innom «gammeldags» tv i samme grad som før, men at seersekvensene blir kortere.
Kanalene gjør derfor denne høsten store grep i håp om å få seerminuttene tilbake fra det yngre publikum. Dette ser man gjennom cast og programledervalg på alle kanaler.

Et annet viktig faktum er at minutter av mediedøgnet brukt på levende bilder aldri har vært høyere.
Når vi snakker totalt antatt seerminutter er ikke nett tv med. Verken NRK.no, Sumo, Netflix, HBO, YouTube, Play, VGTV eller noe annet. Denne seingen legger seg på topp av den lineære seing.

Muligheten for å få til gode kampanjer på tvers av kanaler som tilbyr levende bilder er faktisk bedre enn noen sinne!

Vi ser frem til de rekordmange egenproduksjonene som skal vises i høst. Kanalene vet at det er sport og egenproduksjoner som evner å skape de høye seertallene.
Vi ser frem til en spennende tv høst med vesentlig bedre leveringssituasjon for annonsørene fremover.

Skrevet av Marianne Massaiu mail; marianne.massaiu@mediacom.no