4 tips for å lykkes med helhetlig innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er på vei inn i kjernen av store norske annonsører. Blant annet har ICA nylig etablert eget mediehus i konkurranse med etablerte medier på bakgrunn av lavere effekt på sine TV-investeringer. Det er lett å bli fristet til å flytte pengene over til content marketing i håp om at det vil løse alle utfordringer. Uansett om du har brukt innholdsmarkedsføring i flere år eller vurderer om det kan løse noen av dine utfordringer har vi 4 tips som gjør veien til suksess enda kortere.

Publisert 25. februar 2015

1. Svært få markedsføringstiltak lykkes alene. Bruker du bare TV-reklame, bare søk eller bare Facebook er det lite sannsynlig at du bruker dine penger optimalt. Relevant, redaksjonelt og interessant innhold kan være et meget sterkt virkemiddel, men bare når det brukes som en integrert del i en helhetlig markedsføring.

2. Det er ingen mediehus som kun leverer innhold i kampanjepulser. Skal annonsører oppnå suksess må de ha en tydelig og langsiktig strategi som tar høyde for at de skal levere interessant innhold hver dag, hele året. Tenker man i lange linjer sprer man både risiko når noe ikke fungerer og historiene blir mer interessante.

3. Har du ambisjon om å dele relevante historier hver dag kan innholdsmarkedsføring bli en kostbar investering. Nye medier og nye situasjoner krever nye måter å produsere innhold. Evnen til å levere interessant og smart innhold til en lav kostnad, kommer til å skille de som får verdi tilbake for investeringen, og de som ikke opplever verdi.

4. Hva er vel en høy produksjon av kvalitetsinnhold dersom ingen får se det? Suksess oppnås når vi skaper relevant innhold, og med kløkt distribuerer det til akkurat riktig målgruppesegment. Bruk av sosiale, digitale og tradisjonelle kanaler for å distribuere godt timet innhold til presise målgrupper sikrer at vi er relevant og interessant.

Skrevet av Tord Sollie, Head of Social