Organisk søk blir stadig viktigere - bedrifter bør og må tilpasse seg!

Søkemotorer har blitt en integrert del av kundens kjøpsatferd. Å bli funnet på det organiske søkeresultatet er nå forretningskritisk, sier Head of SEO Trond Lyngbø, og bedrifter som "forstår" dette kan tjene store penger.

Publisert 3. desember 2014

Organisk søk og SEO er nå forretningskritisk

Organisk søk har transformert handelen. All type handel. Over hele verden.

Planlegger du en reise? Du går ikke til et reisebyrå først. Du åpner nettleseren og undersøker reisemålet.

  • Hvilke attraksjoner og severdigheter bør du besøke?
  • Hvor bør du overnatte?
  • Hvilke flyselskaper tilbyr de billigste flybillettene?

Skal du kjøpe ny bil? Du haster ikke avgårde til bilforhandleren med en gang. Du går på nettet for å studere ulike biler.

  • Hvilke spesifikasjoner har den prefererte bilmodellen?
  • Hva sier eierne om den?
  • Hvilken bilforhandler har det beste tilbudet?

Vurderer du å hyre en konsulent? Du plukker ikke opp telefonen og ringer et tilfeldig konsulentbyrå. Du gjør et Google-søk.

  • Hvem er de best kvalifiserte ekspertene?
  • Hva har de oppnådd for sine kunder?
  • Hvordan er kundenes tilbakemeldinger og erfaringer med selskapet?

Du har svarene – allerede før forretningene er igang.

Dette er den nye, endrede modellen for kjøp og salg i dag. Informerte forbrukere søker den beste opplevelsen som byr på mest verdi for pengene… og de inkluderer Google (og andre søkemotorer) for hjelp i letingen.

Google veileder målgruppene dine

Mer enn 2,161 billioner søk ble utført på Google i 2013, og selskapet står for over 90% av søketrafikken i Europa. I E-handelsrapporten for 2014, svarte 41% av de norske respondentene at de bruker søkemotorer for å orientere seg før de handler på nett.

På ett år, slapp Google 890 oppdateringer (!) av søkemotorens algoritmer og brukergrensesnitt.

Disse raske, frekvente oppdateringene ble designet for å levere en bedre opplevelse til brukere som stimler sammen på søkemotoren i jakten på informasjon.

Skillet mellom online og offline markedsføring viskes ut. Lokale søk og mobilsøk har redefinert måten kjøpere finner selv lokale virksomheter som restauranter, detaljhandlere og til og med tjenestetilbydere.

Søkemotorer som Google og Bing har blitt en integrert del av dine kunders kjøpsatferd!

Derfor trenger alle bedrifter søkemotormarkedsføring

Å bli funnet på det organiske søkeresultatet har blitt forretningskritisk. Naturlig nok, dersom bedriften er godt posisjonert når kjøperne er i gang med orienteringsprosessen, vil salget øke. (Enkelte av våre kunder har doblet trafikken og omsetningen med smart søkemotormarkedsføring. Mer om det seinere i innlegget.)

Hvordan kan du få nettstedet til å rangere høyere på søkeresultatene?

Google ser blant annet på faktorer som

  • Geografisk nærhet (basert på GPS-data)
  • Kundetilfredshet (anmeldelser, vurderinger og anbefalinger) og
  • Relevans for søkerne (målt etter hva andre sier og gjør)

for å rangere nettsidene dine på søkeresultatene.

Optimalisering av et nettsted for organisk søk handler ikke lenger kun om kode og søkeord, men også om å skape en fantastisk opplevelse for folket.

Kundeservice, sosiale medier og PR er også viktige fordi de påvirker søkeresultatene for bedriften din.

For å si det enkelt: Alt bedriften gjør påvirker rangeringene – og derfor må du integrere organisk søk i hver eneste del av virksomhetsstrategien, ikke bare i markedsføringen.

Derfor trenger du en ny regelbok – en som hjelper deg med å vinne denne endrede kampen om kundene.

Den tid er forbi da bedrifter kunne bestemme hva kundene skulle syntes og diktere hva de burde kjøpe. Dagens kjøpere ønsker en informativ, personlig opplevelse.

For den moderne leder, må en effektiv strategisk tilnærming til salg:

  • By på informasjon om produkter og tjenester for å assistere kjøperne
  • Imponere potensielle kjøpere med konkrete personifiserte anbefalinger
  • Engasjere kunder med opplevelser skreddersydd til deres smak og behov
  • Håndtere tilbakemeldinger og anmeldelser på sosiale nettverk og lokale bedriftsprofiler

Slutt å tvinge salgspitchene dine på potensielle kunder. Tilby istedet informasjon for å opplyse og informere dem.

Kjøpere som finner lokal informasjon på det organiske søkeresultatet er mer troende til å oppsøke butikkene for å gjennomføre kjøpene. I motsatt fall, dersom de ikke finner nok informasjon, vil de holde seg borte!

  • Innholdet på nettstedet blir til magneter som tiltrekker flere kunder til selskapet ditt.
  • Historiefortelling engasjerer dem, og får dem interessert i merkevaren din.
  • Guider og sammenligningstjenester kan skreddersys for å veilede kjøperne gjennom kjøpsprosessen.
  • Eksklusive personifiserte lokale tilbud motiverer dem ytterligere til å oppsøke butikkene.
  • Videoer, bloggposter og oppdateringer på sosiale medier som Facebook og Twitter underholder og opplyser potensielle kjøpere.

Kunnskap er makt

Det er ikke enkelt å være en leder i dagens turbulente økonomi. Raske og brå skift i teknologi – og måten kunder har omfavnet den – har transformert alle typer handel. Dersom du ikke tilpasser deg endringene effektivt, vil du ikke klare å utnytte mulighetene, og konkurrentene stikker av med salget.

Kundene har kontrollen. De bestemmer hva de vil ha. Og du må gi det til dem, når det passer i kundens timeplan. Ta vare på kundene dine – ellers gjør noen andre det!

Mange ledere har motvillig akseptert at de trenger en digital tilstedeværelse, men få vet hvordan de skal integrere det effektivt inn i en strategi for salg og kundeanskaffelse. Uten denne livsviktige kunnskapen, spiller du russisk rulett med bedriftens fremtid!

Feil kan koste dyrt. Risikoen er høy. Du kan ikke kjøpe deg et frikort, og det trengs mer enn en kapitalinnsprøytning for å lykkes. Google sier at 97% søker etter lokale tjenester og tilbud online. Dersom de ikke finner deg, vil de gå til dine konkurrenter.

Optimalisering av nettstedet ditt for lokale søk og mobilsøk er derfor kritisk for bedriftens økonomiske resultater.

Hvordan konvertere flere potensielle kunder til salg?

Løsningen er å dominere det organiske søkeresultatet slik at du kan dele innhold med flere av dine potensielle kunder, og konvertere dem til kjøpere. Smart innholdsmarkedsføring er et av dine mest potente verktøy for vekst, og det vil generere salg året rundt.

Men, det er et alvorlig problem med hvordan mange ledere går frem for å planlegge og implementere det.

En bedrift beslutter å lansere et nytt nettsted. Ansvarshavende møter designerne og webutviklerne, og lager en sjekkliste. Mobilapper og scripts kodes. Grafikk og videoer blir designet. Massevis av innhold blir produsert.

Kun på et fremskredet stadium av utviklingen blir søk-spesialisten hentet inn. I beste mening, ber daglig leder, markedssjefen, eller en annen ansvarshavende, om å strø på litt magisk søk-pulver – og trylle skapelsen til topps på Google.

Beklageligvis, vil det aldri skje fordi altfor mange faktorer ble ignorert, slik som en god nettstedsarkitektur, integrert søk-optimalisering, og en klar forståelse for menneskelig atferd (Hva leter søkere etter? Hva vil de gjøre når de ankommer nettstedet ditt?)

Kun presise data og informasjon kan hjelpe med å håndtere denne krevende situasjonen. Uten det, vil problemene med organisk søk sinke hele prosessen, kreve månedsvis med kostbar opprydding mens bedriften halter rundt i sneglefart, taper penger og blir forbikjørt av konkurrentene.

Det er som om du binder fast armene og beina på dine beste selgere – det sinker salget og fører til at bedriften underpresterer.

Uønsket SEO-prosess

Organisk søk er over alt

Bedriften er «dødsdømt» dersom du ikke er klar over at søk, skjønt usynlig, står bak alt. Organisk søk påvirker alt dine kunder gjør.

For å dra nytte av dette paradigmeskiftet, må planen din være strategisk, profesjonell og forebyggende. Utelukkende kosmetiske endringer som dekker over svakhetene er verre enn verdiløst… De er skadelig i det lange løp.

Du må på intelligent vis integrere søk i markedsføringsstrategien og hekte det på andre virksomhetsprosesser. Problemer oppstår når du:

  • følger ineffektive og utdaterte systemer
  • ikke er forberedt på å utvikle og tilpasse deg
  • er dårlig på planlegging (eller ikke vet hva du trenger å gjøre)
  • ikke omfavner kraftfulle teknologiske fremskritt

Det du trenger er en guide, som en losbåt som leder store cruiceskip ut av havnen og i retning havet.

Du trenger en rutinert og erfaren spesialist som forstår bedriften, er analytisk, og har en dyp innsikt i teknologi og hvordan alle disse elementene spiller på lag. En som vet hvordan og når ting skal knyttes sammen, uten å etterlate noen løse tråder.

Dette vil ta deg til dine finansielle mål raskere, til en lavere kostnad og levere en mer langvarig effekt fra investeringene dine. Søkemotormarkedsføring blir limet som holder sammen bedriftens ulike deler, skaper synergier og effektivisering når det kommer til å bygge tillit hos kundene og generere flere salg.

Optimaliser, tilpass og utvikle

Det er tre populære årsaker til hvorfor digitale markedsføringsstrategier slår tilbake eller underpresterer.

  • Beslutningstakere forstår ikke viktigheten av organisk søk i utviklingen av bedriften.
  • Utviklere, designere og innholdsprodusenter undervurderer behovet for en organisk søketrategi.
  • Silotenkning fører til isolering av spesialister og hemmer samhandling mellom overlappende fagmiljøer. Silotenkning kan være en livsfarlig tabbe!

Smarte ledere omfavner visdommen i hockey-legenden Wayne Gretzkys berømte quote: «I skate to where the puch is going to be!» Med andre ord, de følger med på trender og forsøker å finne ut hvor Google er på vei – slik at bedriftens søkstrategi kan utvikles på en måte som gjør det mulig å hente ut sitt fulle fremtidige potensial.

Her er hva du kan gjøre for å ligge i forkant av konkurrentene.

  • Optimaliser for organisk søk. Tilpass deg endringer. Utvikle deg raskt.
  • Invester mer i organisk søk.
  • Ikke haste-implementer tiltak. Utvikle en god strategi.
  • Finn ut hva kundene dine søker etter – og gi de det de vil ha.
  • Stopp silotenkningen. Integrer organisk søk inn i alle aspekter av markedsføringen.

På denne måten kan du aktivere flere aktuelle kunder, konvertere besøkende til kjøpere, og forvandle tilfredse kunder til lojale tilhengere som kjøper mer fra bedriften din – og til og med tar med seg vennene!

Fremdeles ikke overbevist?

Skjermbildet under viser veksten i organisk søketrafikk i perioden april-okt 2014 hos en av våre flinke kunder. Fra 250 tusen til 1,2 millioner ukentlige besøk til nettstedet fra organisk søk. Gratis trafikk.

Vi i MediaCom har bistått med våre SEO-tjenester i denne perioden. Et godt samarbeid med kunden og deres eksterne webbyrå, har gitt oppløftende resultater. Bokstavlig talt.

SEO gav økt organisk søketrafikk for kunde.

Om forfatteren

Trond Lyngbø er Head of SEO i MediaCom og populær SEO-spaltist hos Search Engine Land. Han har mer enn 10 års erfaring med SEO, analyse og strategi. Noe av det han liker best, er å arbeide med SEO for netthandelsaktører. Sistnevnte har han blogget mye om, og en av hans mest populære innlegg om akkurat dette, finner du her.

Har du lyst til å bli bedre kjent med Trond? Nysgjerrig på om han og søk-teamet i MediaCom kan skape oppløftende resultater for deg også? Hvorfor ikke sende han en e-post på trond.lyngbo@mediacom.no eller ringe ham på telefon (+47) 464 44 999 nå med det samme, før konkurrentene dine leser dette innlegget?